Energie oplossingen
✔ Gelbatterij
✔ Lithium-ion batterij
✔ Brandstofcel (waterstoftechnologie)
Veelgestelde vragen over energie-oplossingen
Kan je een loodzuurbatterij vervangen door een Li-ION batterij en andersom?
Kan je een loodzuurbatterij vervangen door een Li-ION batterij en andersom?
Of je een loodzuur batterij kan vervangen door een Lithium ion batterij hangt af van het type hef- of magazijntruck en van de productiedatum. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk te checken of het batterijcompartiment de juiste is voor de nieuwe toepassing. Daarnaast is het bij sommige inzet (zoals in ATEX-omgevingen) niet toegestaan om met een lithium-ion batterij te werken. Raadpleeg uw service adviseur voor de mogelijkheden wanneer u van de ene op de andere batterij wilt overstappen.
Wanneer loont het om waterstof te gebruiken in de intralogistiek?
Wanneer loont het om waterstof te gebruiken in de intralogistiek?
Ondanks de vele voordelen is waterstoftechnologie niet de meest verstandige oplossing voor alle toepassingen in warehouses en magazijnen. Er moet aan bepaalde eisen worden voldaan om zuinig gebruik te garanderen. Deze omvatten een bepaalde omvang van de (heftruck)truckvloot en een bepaald aantal bedrijfsuren.
Hieronder geven we aan wanneer brandstofcelsystemen bijzonder de moeite waard zijn en welke industrieën er het meest van kunnen profiteren:
* Bij veel bedrijfsuren
Door waterstof aangedreven trucks zijn bijzonder efficiënt en duurzaam als ze permanent worden gebruikt, omdat veelvuldig in- en uitschakelen leidt tot snellere degradatie van de brandstofcellen. Gebruikers zetten de technologie bij voorkeur bij twee- of meerploegendienst in. Voor toepassingen met minder dan 1.200 bedrijfsuren per jaar is het gebruik van brandstofcelsystemen technisch en economisch minder zinvol. Maar waar 24-uurs gebruik aan de orde van de dag is, bijvoorbeeld in de auto- en toeleveringsindustrie, blijken ze een zinvol alternatief te zijn voor verbrandingstrucks en elektrische trucks met loodzuurbatterijen.
* Bij strikte hygiënische normen
Vergeleken met loodzuurbatterijen produceren brandstofcellen geen zuur of andere chemische verontreiniging. Als schoon alternatief kan de technologie zelfs worden gebruikt in industrieën met strenge hygiëne-eisen, zoals de voedingsmiddelen- en farmaceutische industrie.
* Minimum aantal trucks
In de regel is het gebruik van waterstofenergie de moeite waard vanaf een wagenpark van meer dan 20 trucks met intensief gebruik. Dit komt niet in de laatste plaats door de relatief hoge investeringskosten. De implementatie van een waterstofoplossing omvat niet alleen de aanschaf van geschikte trucks, maar ook de investering in de benodigde infrastructuur. Hoe groter het wagenpark en hoe hoger de werkopbrengst per truck en per jaar, hoe sneller het gebruik van waterstof rendeert.
* Als integratie in de bestaande infrastructuur
De beschikbaarheid van waterstof op locatie is cruciaal voor een efficiënt gebruik van de technologie. Over het algemeen is intern transport met brandstofcelsystemen het meest interessant als er al waterstof (en dus de benodigde infrastructuur) beschikbaar is. Bijvoorbeeld omdat waterstof een bijproduct is, nodig is voor het productieproces, of omdat de warmtekrachtcentrale en het truckpark worden aangedreven door waterstof. In al deze gevallen zijn de voorwaarden voor economisch gebruik van intern transport op waterstof ideaal. Als de waterstofinfrastructuur eerst moet worden aangelegd, moet de economische levensvatbaarheid per geval worden onderzocht.
* Bij beperkte stroomvoorziening
Waterstof kan gemakkelijk worden getransporteerd en gebruikt op plaatsen waar stroomvoorziening niet mogelijk is of alleen met aanzienlijke inspanningen mogelijk is. De energie-infrastructuur van een bedrijf kan bijvoorbeeld ontoereikend zijn om het hele wagenpark om te bouwen naar lithium-ion aandrijving (risico van belastingspieken tijdens het opladen). In dit geval biedt waterstof een krachtig, emissiearm en flexibel alternatief.
* Met de juiste subsidies
Vanwege de hoge investeringen in de infrastructuur is het gebruik van trucks met brandstofcellen tot nu toe meestal alleen lonend geweest met de juiste subsidies. Er zijn talloze subsidieprogramma's op EU-, nationaal en regionaal niveau. Afhankelijk van het programma komen de trucks of de H2-infrastructuur in aanmerking voor subsidie. De nadruk ligt op de hoeveelheid bespaarde CO₂-uitstoot. Hoe hoger de besparing, hoe groter de kans op een subsidietoeslag.
Wat zijn de nadelen van traditionele loodzuuraccu's in intralogistieke toepassingen?
Wat zijn de nadelen van traditionele loodzuuraccu's in intralogistieke toepassingen?
Loodzuuraccu's zijn vaak goedkoper in aanschaf, maar hebben verschillende nadelen, zoals lange oplaadtijden en een kortere levensduur. Ze vereisen regelmatig onderhoud, zoals het bijvullen van gedestilleerd water, en hebben een hoge zelfontladingssnelheid. Daarnaast zijn ze minder efficiënt in energieomzetting, wat leidt tot hogere operationele kosten op de lange termijn. Bovendien bevatten loodzuuraccu's schadelijke chemicaliën die gevaarlijk kunnen zijn voor het milieu en de gezondheid als ze niet correct worden afgevoerd.
Wat is de impact van energieopslagoplossingen op duurzaamheid in de intralogistiek?
Wat is de impact van energieopslagoplossingen op duurzaamheid in de intralogistiek?
Energieopslagoplossingen zoals lithium-ionbatterijen dragen bij aan de duurzaamheid van intralogistieke operaties door efficiënter gebruik van energie en lagere CO2-uitstoot. Ze verminderen de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en helpen bedrijven om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Bovendien kunnen deze oplossingen worden geïntegreerd met hernieuwbare energiebronnen, zoals zonne- en windenergie, wat de transitie naar een duurzamer energiebeheer in magazijnen verder ondersteunt.
Hoe kan ik de levensduur van mijn truckbatterijen verlengen?
Hoe kan ik de levensduur van mijn truckbatterijen verlengen?
Om de levensduur van magazijntruckbatterijen te verlengen, is het belangrijk om de laadcycli te optimaliseren en diepontlading te vermijden. Regelmatig onderhoud, zoals het schoonhouden van de batterij en het controleren van de spanningsniveaus, is essentieel. Zorg ervoor dat de batterijen niet volledig worden ontladen voordat ze weer worden opgeladen, en vermijd langdurige opslag van lege batterijen. Een goed batterijmanagementsysteem kan ook helpen om de levensduur te verlengen door continu de batterijconditie te monitoren en aanpassingen te maken waar nodig. Meer lezen kan hier.
Advies van een logistiek expert?
Wij nemen binnen een werkdag contact met u op voor een vrijblijvend advies Op-Maat.