Tekst

Een passend systeem voor elke situatie

De keuze van het energiesysteem is een steeds belangrijkere factor geworden in de intralogistiek, waarbij bijzondere aandacht wordt besteed aan de Total Cost of Ownership, kortweg TCO. Daarbij speelt niet alleen de prijs een belangrijke rol bij de aanschaf van een truck, maar ook de bedrijfskosten en dus de energiekosten. Elke toepassing stelt zijn eigen eisen. Denk hierbij aan aspecten als benodigde ruimte voor tanken of opladen, energiekosten en duurzaamheid. Daarom worden naast verbrandingsmotoren en loodzuuraccu's ook lithium-ion accu's en brandstofcellen steeds vaker genoemd als mogelijke oplossing.

motrac_linde truck_spar
Pieter Miltenburg
Manager servicebureau, SPAR
“Omdat wij de afgelopen jaren met zware loodzuur accu’s in onze elektrische truckvloot hebben gereden en met nieuwe technologie efficiënter willen werken, hebben energiecriteria de hoofdrol gespeeld bij onze leverancierskeuze."
Tekst

Welke energiesystemen is geschikt voor u?

Tekst

Verbrandingsmotoren

Linde zet al decennialang de norm voor productiviteit en kosten effectiency bij de ontwikkeling van verbrandingstrucks (IC trucks). Gebruikers kunnen kiezen tussen dieselmotoren of gasmotoren met LPG of aardgas. In het geval van diesel worden IC-trucks buiten gebruikt; trucks op LPG en aardgas zijn (deels) ook geschikt voor binnen gebruik voor diverse toepassingen.

Trucks met verbrandingsmotoren bieden een bijzonder voordeel ten opzichte van andere systemen: dankzij hun grote bodemvrijheid kunnen ze zelfs de meest oneffen vloeren aan. En maken indruk dankzij hun krachtige motorprestaties. Linde levert verbrandingstruck met hefvermogens tot 18 ton, die geschikt zijn voor zware toepassingen.

Linde heftrucks hebben geluidsarme en zuinige motoren en kunnen vele bedrijfsuren zonder onderbreking worden gebruikt. De onderhoudsintervallen zijn lang, en gemakkelijk toegankelijke onderdelen zorgen ervoor dat onderhoud aan de truck makkelijk en snel kan plaatsvinden.

Linde was het eerste bedrijf dat een hydrostatische aandrijving voor IC-trucks gebruikte. Deze bestaat uit een pomp die wordt aangedreven door de interne verbrandingsmotor. Deze pomp brengt het vermogen over in de vorm van oliedruk via een gesloten circuit dat verbonden is met de twee hydraulische motoren in de aandrijfas. De bestuurder regelt het volume en de richting van de oliestroom - en daarmee de snelheid en de richting van de truck - met behulp van twee pedalen: Linde twee-pedaalbediening.

De richting van de truck kan worden veranderd door eenvoudigweg van pedaal te wisselen. Daarbij remt het gesloten oliecircuit de truck af, wat betekent dat het remsysteem net zo overbodig is als een koppeling en transmissie. Op deze manier is de hydrostatische aandrijving van Linde in staat om continu, gelijkmatig en soepel te werken. Deze innovatieve vorm van transmissie is wat de verbrandingstrucks van Linde hun beweeglijkheid en efficiëntie geeft.

Tekst

Loodzuurbatterijen

Elektrische vorkheftrucks en magazijntrucks met loodzuuraccu's blijven een goed alternatief. Dit geldt bijvoorbeeld voor de retailer die de truck slechts een paar uur per dag nodig heeft voor laden en lossen. De investeringskosten zijn vergelijkbaar voor zowel IC-trucks als elektrische vorkheftrucks met loodzuuraccu's. Elektrische trucks zijn over het algemeen voordeliger in het onderhoud en zijn ook geschikt voor gebruik binnen. Deze technologie heeft zich in de loop van tientallen jaren bewezen.

Voor een nauwkeurige planning is de weergave van het batterijniveau op elektrische trucks tot op de minuut nauwkeurig. In ploegendienst moet de batterij meestal worden gewisseld. Ook bestaat de mogelijkheid om de heftruck met een geïntegreerde lader te bestellen. Omdat de werkzaamheden van de heftruck zeer gevarieerd zijn, biedt Linde verschillende batterijcapaciteiten passsend bij de intensiteit en duur van het gebruik.

mbi_steenmeesters linde trucks
Marcel Bettonvil
Algemeen Directeur, MBI De Steenmeesters
"Bij de keuze voor nieuwe elektrische heftrucks heeft MBI geselecteerd op basis van veiligheid en duurzaamheid. Alle heftrucks op diesel zijn vervangen waardoor er ongeveer 220 ton CO2 op jaarbasis wordt gereduceerd."
Tekst

Lithium-ion batterijen

Een van de uitdagingen bij elektrische trucks is ervoor te zorgen dat de trucks dezelfde beschikbaarheid hebben als bij verbrandingsmotoren. Hier komt de lithium-ion (Li-ION) technologie om de hoek kijken, die veel voordelen biedt voor zowel elektrische vorkheftrucks als magazijntrucks in vergelijking met loodzuur batterijen.

Kostbare en tijdrovende batterijwissels zijn niet langer nodig, omdat de batterij ook tussentijds kan worden opgeladen tijdens korte pauzes. De combinatie van Li-ION accu en Linde lader verhoogt de totale efficiëntie met wel 30 procent in vergelijking met loodzuuraccu's. Dit leidt tot lagere energiekosten. Een constante spanning betekent dat er geen prestatieverlies is, zelfs wanneer accu daalt leger wordt. En omdat er geen accugassen meer vrijkomen, hoeft er niet meer geïnvesteerd te worden in speciale laadruimtes en extra ventilatie.

De Linde Li-ION-oplossing verhoogt de beschikbaarheid van trucks en maakt de inzet kosteneffectiever, veiliger en duurzamer. Het is in het algemeen geschikt voor alle toepassingen. De voordelen komen pas echt tot hun recht bij intensieve werkzaamheden, zoals ploegendiensten, gebruik in koel- en vrieshuizen of bijvoorbeeld in de drankenindustrie, maar ook in bijzonder gevoelige werkomgevingen, zoals in de farmaceutische en voedingsmiddelenindustrie. Verschillende batterijcapaciteiten zijn ook beschikbaar in combinatie met verschillende laders, wat een hoge mate van flexibiliteit garandeert.

Brandstofcellen (waterstof)

Naast de toepassing spelen de benodigde ruimte voor het tanken of opladen, de energiekosten en de duurzaamheid voor het milieu een belangrijke rol bij het selecteren van het juiste energiesysteem. Waterstof biedt hier een interessant alternatief. In de brandstofcel reageren waterstof en zuurstof om elektriciteit, warmte en water te produceren.

Tekst

Vorkheftrucks met brandstofcellen kunnen in slechts één tot drie minuten met waterstof worden bijgetankt. De hoge beschikbaarheid van de trucks is een groot voordeel bij ploegendiensten. Dit maakt de technologie interessant voor gebruik in productieomgevingen en intensieve logistieke diensten. Ook de infrastructuur voor het tanken van waterstof kan ruimtebesparend worden aangelegd.

Aangezien de kosten voor waterstof in de afgelopen jaren aanzienlijk zijn gedaald, heeft dit ook voordelen voor de bedrijfskosten opgeleverd. Het feit dat het tijdrovend wisselen van batterijen niet langer nodig is, samen met de snelle tankbeurten, heeft een verhoging van de productiviteit, veiligheid en hygiëne opgeleverd.

Infrastructuur en brandstofcellen

Afhankelijk van de toepassing vormt brandstofceltechnologie voor sommige bedrijven nu al het ideale energiesysteem. Om een efficiënt gebruik te garanderen, moet rekening worden gehouden met bepaalde vereisten, zoals de omvang van het truckpark en de waterstofinfrastructuur.

Tekst

Verschillende energiesystemen, één platform

Linde MH ontwikkelde onlangs en nieuwe generatie vorkheftrucks. Deze heftrucks zijn gebaseerd op één universeel platform, dat kan worden uitgerust met een verbrandingsmotor of elektromotor, afhankelijk van de voorkeur van de klant. Tot nu toe is Linde de enige fabrikant die alle soorten aandrijvingen en energiesystemen op één platform combineert en daardoor een serie elektrische vorkheftrucks kan aanbieden die verbrandingsheftrucks kunnen vervangen zonder verlies van prestaties of duurzaamheid.

Ze zijn gebaseerd op één innovatief technologisch platform dat compatibel is met elk type energiesysteem - ze werken net zo effectief met diesel- en gasverbrandingsmotoren als met krachtige elektrische aandrijvingen die worden gevoed met energie uit loodzuurbatterijen, lithium-ionbatterijen of brandstofcellen. Of het nu gaat om laden en lossen in krappe ruimtes in het magazijn of om veeleisend buitengebruik, We helpen u bij het kiezen van de juiste truck en de benodigde energie-infrastructuur. Onze belofte: elke klant krijgt de beste truck voor zijn eigen vereisten - zonder compromissen.

Veelgestelde vragen over energie-oplossingen

Kan je een loodzuurbatterij vervangen door een Li-ION batterij en andersom?

Of je een loodzuur batterij kan vervangen door een Lithium ion batterij hangt af van het type hef- of magazijntruck en van de productiedatum. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk te checken of het batterijcompartiment de juiste is voor de nieuwe toepassing. Daarnaast is het bij sommige inzet (zoals in ATEX-omgevingen) niet toegestaan om met een lithium-ion batterij te werken. Raadpleeg uw service adviseur voor de mogelijkheden wanneer u van de ene op de andere batterij wilt overstappen.

Wanneer loont het om waterstof te gebruiken in de intralogistiek?

Ondanks de vele voordelen is waterstoftechnologie niet de meest verstandige oplossing voor alle toepassingen in warehouses en magazijnen. Er moet aan bepaalde eisen worden voldaan om zuinig gebruik te garanderen. Deze omvatten een bepaalde omvang van de (heftruck)truckvloot en een bepaald aantal bedrijfsuren.

Hieronder geven we aan wanneer brandstofcelsystemen bijzonder de moeite waard zijn en welke industrieën er het meest van kunnen profiteren:

* Bij veel bedrijfsuren

Door waterstof aangedreven trucks zijn bijzonder efficiënt en duurzaam als ze permanent worden gebruikt, omdat veelvuldig in- en uitschakelen leidt tot snellere degradatie van de brandstofcellen. Gebruikers zetten de technologie bij voorkeur bij twee- of meerploegendienst in. Voor toepassingen met minder dan 1.200 bedrijfsuren per jaar is het gebruik van brandstofcelsystemen technisch en economisch minder zinvol. Maar waar 24-uurs gebruik aan de orde van de dag is, bijvoorbeeld in de auto- en toeleveringsindustrie, blijken ze een zinvol alternatief te zijn voor verbrandingstrucks en elektrische trucks met loodzuurbatterijen.

* Bij strikte hygiënische normen

Vergeleken met loodzuurbatterijen produceren brandstofcellen geen zuur of andere chemische verontreiniging. Als schoon alternatief kan de technologie zelfs worden gebruikt in industrieën met strenge hygiëne-eisen, zoals de voedingsmiddelen- en farmaceutische industrie.

* Minimum aantal trucks

In de regel is het gebruik van waterstofenergie de moeite waard vanaf een wagenpark van meer dan 20 trucks met intensief gebruik. Dit komt niet in de laatste plaats door de relatief hoge investeringskosten. De implementatie van een waterstofoplossing omvat niet alleen de aanschaf van geschikte trucks, maar ook de investering in de benodigde infrastructuur. Hoe groter het wagenpark en hoe hoger de werkopbrengst per truck en per jaar, hoe sneller het gebruik van waterstof rendeert.

* Als integratie in de bestaande infrastructuur

De beschikbaarheid van waterstof op locatie is cruciaal voor een efficiënt gebruik van de technologie. Over het algemeen is intern transport met brandstofcelsystemen het meest interessant als er al waterstof (en dus de benodigde infrastructuur) beschikbaar is. Bijvoorbeeld omdat waterstof een bijproduct is, nodig is voor het productieproces, of omdat de warmtekrachtcentrale en het truckpark worden aangedreven door waterstof. In al deze gevallen zijn de voorwaarden voor economisch gebruik van intern transport op waterstof ideaal. Als de waterstofinfrastructuur eerst moet worden aangelegd, moet de economische levensvatbaarheid per geval worden onderzocht.

* Bij beperkte stroomvoorziening

Waterstof kan gemakkelijk worden getransporteerd en gebruikt op plaatsen waar stroomvoorziening niet mogelijk is of alleen met aanzienlijke inspanningen mogelijk is. De energie-infrastructuur van een bedrijf kan bijvoorbeeld ontoereikend zijn om het hele wagenpark om te bouwen naar lithium-ion aandrijving (risico van belastingspieken tijdens het opladen). In dit geval biedt waterstof een krachtig, emissiearm en flexibel alternatief.

* Met de juiste subsidies

Vanwege de hoge investeringen in de infrastructuur is het gebruik van trucks met brandstofcellen tot nu toe meestal alleen lonend geweest met de juiste subsidies. Er zijn talloze subsidieprogramma's op EU-, nationaal en regionaal niveau. Afhankelijk van het programma komen de trucks of de H2-infrastructuur in aanmerking voor subsidie. De nadruk ligt op de hoeveelheid bespaarde CO₂-uitstoot. Hoe hoger de besparing, hoe groter de kans op een subsidietoeslag.

Wat zijn de nadelen van traditionele loodzuuraccu's in intralogistieke toepassingen?

Loodzuuraccu's zijn vaak goedkoper in aanschaf, maar hebben verschillende nadelen, zoals lange oplaadtijden en een kortere levensduur. Ze vereisen regelmatig onderhoud, zoals het bijvullen van gedestilleerd water, en hebben een hoge zelfontladingssnelheid. Daarnaast zijn ze minder efficiënt in energieomzetting, wat leidt tot hogere operationele kosten op de lange termijn. Bovendien bevatten loodzuuraccu's schadelijke chemicaliën die gevaarlijk kunnen zijn voor het milieu en de gezondheid als ze niet correct worden afgevoerd.

Wat is de impact van energieopslagoplossingen op duurzaamheid in de intralogistiek?

Energieopslagoplossingen zoals lithium-ionbatterijen dragen bij aan de duurzaamheid van intralogistieke operaties door efficiënter gebruik van energie en lagere CO2-uitstoot. Ze verminderen de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en helpen bedrijven om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Bovendien kunnen deze oplossingen worden geïntegreerd met hernieuwbare energiebronnen, zoals zonne- en windenergie, wat de transitie naar een duurzamer energiebeheer in magazijnen verder ondersteunt​.

Hoe kan ik de levensduur van mijn truckbatterijen verlengen?

Om de levensduur van magazijntruckbatterijen te verlengen, is het belangrijk om de laadcycli te optimaliseren en diepontlading te vermijden. Regelmatig onderhoud, zoals het schoonhouden van de batterij en het controleren van de spanningsniveaus, is essentieel. Zorg ervoor dat de batterijen niet volledig worden ontladen voordat ze weer worden opgeladen, en vermijd langdurige opslag van lege batterijen. Een goed batterijmanagementsysteem kan ook helpen om de levensduur te verlengen door continu de batterijconditie te monitoren en aanpassingen te maken waar nodig​. Meer lezen kan hier.

Advies van een logistiek expert?

Wij nemen binnen een werkdag contact met u op voor een vrijblijvend advies Op-Maat.

Formulier
Waarmee kunnen we u helpen? *
Aanhef *
Ik kan deze toestemming te allen tijde intrekken, daarna ontvang ik geen nieuwsbrieven meer. Uw informatie wordt nooit met derden gedeeld. Meer informatie over hoe wij omgaan met uw gegevens vindt u in ons Privacybeleid.