Elektrische heftrucks rukken op
- 14 april 2022
- Nieuws
- Energie
In de nieuwe serie E-heftrucks Xtreme van Linde zijn verschillende uitvoeringen opgenomen die zich van elkaar onderscheiden door onder andere hefvermogen, hefhoogte, breedte en het type batterij. De X20 – X35 hebben bijvoorbeeld een hefvermogen van 2,0 tot 3,5 ton en zijn voorzien van een Lithium-NMC batterij. Om de elektrische varianten geschikt te maken voor langdurig hoge verwerkingssnelheden, locaties met grote hoeveelheden stof en vuil en werken op hellingen, heeft Linde de serie vanaf nul opnieuw ontworpen.
Tino van Essen, productspecialist bij Motrac (vertegenwoordiging van Linde): “Het uitgangspunt was om een elektrische heftruck te ontwikkelen waarvan de prestaties en robuustheid vergelijkbaar zijn met die van een IC heftruck. Dit is gelukt door een gemeenschappelijk platform dat Linde ontwikkelde voor vorkheftrucks. Hierin wordt het karakteristieke vermogen van heftrucks met een verbrandingsmotor gecombineerd met de dynamiek, flexibiliteit en duurzame (schone) karakter van een elektrische heftruck. De Xtreme serie kan dus ook probleemloos werken onder extreme omstandigheden waaronder oneffen oppervlakken in buitenomgevingen.”
Elektrisch in de praktijk: KRT uit Oud Gastel
Omdat de nieuwe serie nog maar nét uit is, zijn er nog geen klanten die deze machine al langer gebruiken. Dit geldt wel voor andere elektrische varianten uit het Linde programma. Onder andere KRT uit Oud Gastel, experts op het gebied van recycling van kabels en metalen, beschikt over een aantal elektrische die rond de productielijn rijden waarmee het bedrijf kabels recyclet.
Mede-eigenaar Victor Timmermans van KRT geeft aan: “De heftrucks worden onder meer ingezet voor het verplaatsen van de schone materiaalstromen na het recyclingproces. In dit proces wordt uiteenlopende bekabeling verkleind waarna met behulp van een groot aantal scheidingstechnieken de materialen zo zuiver mogelijk worden teruggewonnen. We zetten de heftrucks in om onder meer het teruggewonnen koper in kuubskisten te verplaatsen terwijl het kunststof – dat wordt hergebruikt – als granulaat in bigbags wordt afgevoerd.”
Operationele kosten lager
KRT heeft één dieseltruck voor buitengebruik en de rest van de heftrucks wordt in de binnenomgeving ingezet. Timmermans: “Dit betekent dat we binnen geen uitstoot hebben en bovendien zijn de operationele kosten van elektrische heftrucks lager. We hebben bewust gekozen hoor heftrucks met loodzuur accu’s, omdat verzekeraars gunstiger omgaan met brandgevaar. Bij deze heftrucks moet je wel een bepaalde discipline ontwikkelen in accubeheer: tijdig opladen bijvoorbeeld maar ook van de voertuigen binnenzetten wanneer de werkdag is afgelopen.”
Veiligheid en comfort leidend
Linde verdeelt de eigenschappen van de elektrische heftrucks uit de Xtreme serie in vieren delen: veiligheid, ergonomie, aandrijving en service. De veiligheidsmaatregelen zijn vergelijkbaar met de dieseltrucks en er onder meer op gericht om de chauffeur, de lading, omstanders en de heftruck zelf te beveiligen. Qua ergonomie ligt een focus op goed zicht, prettige stoelen, een zo laag mogelijk trillingsniveau en goede bereikbaarheid van bedieningselementen.
Qua aandrijving legt Linde de nadruk op de toegepaste synchrone reluctantiemotor met permanente magneten (SRM+) in combinatie met een speciaal koelsysteem. Hiermee draait de motor altijd op een optimale bedrijfstemperatuur. Hierdoor kan de heftruck ook onder extreme omstandigheden optimaal presenteren.
Artikel gepubliceerd in Recycling Magazine BeNeLux, editie 02/2022