Ergonomie als leidraad
✔ Belasting van de bestuurder verminderen
✔ Zorg dragen voor meer comfort en veiligheid
Oplossingen
Mens en technologie in harmonie
De ergonomische ontwikkeling in het ontwerp in vorkheftrucks en magazijntrucks gaat al ver terug bij Linde Material Handling. De basis hiervoor werd gelegd met de ontwikkeling van de hydrostatische aandrijving, meer dan 50 jaar geleden. Deze technologie maakte een nauwkeurige besturing mogelijk en maakte daarmee het werk van de bestuurder eenvoudiger.
Sindsdien heeft het ontwerpen rond de behoeften van bestuurders geleid tot innovaties die de belasting van de bestuurder verminderen en zorgen voor meer comfort en veiligheid. Of het nu gaat om veiligheidsoplossingen, software voor vlootbeheer of service - het is allemaal gericht op een perfecte synergie tussen mens en machine.
Effectieve bescherming voor bestuurders en bedieners
Bestuurders van vorkheftrucks en bedieners van magazijntrucks worden in hun dagelijkse routine blootgesteld aan een grote verscheidenheid van mechanische trillingen. Zo treden er tijdens de werkzaamheden trillingen, schokken en stoten op. Ook al zijn de afzonderlijke trillingen nauwelijks waarneembaar - in hun totaliteit vormen zij een aanzienlijke belasting voor de werknemer. Linde Material Handling werkt daarom al meer dan 20 jaar intensief aan het onderzoeken en ontwikkelen van technologieën om de operator effectief tegen deze krachten te beschermen. Met succes: Linde producten vallen niet alleen onder de wettelijk voorgeschreven limieten. Ook in onafhankelijke tests komen Linde trucks regelmatig als beste uit de bus ten opzichte van concurrenten.
Naast de hydrostatische aandrijving, die onder andere zorgt voor behoedzaam optrekken en afremmen, wordt de chauffeur vooral beschermd door de systematische isolatie van de afzonderlijke componenten. De ergonomische vormgeving van de werkplek van de bestuurder is daarom de sleutel tot veilig, comfortabel en efficiënt werken. Omdat de belasting voor de chauffeur gering is, neemt het ongevallenrisico af, daalt het ziekteverzuim en nemen de prestaties toe.
Nauwkeurig en responsief sturen
Dankzij de gepatenteerde 2-pedaalbediening zijn Linde vorkheftrucks uitzonderlijk responsief en nauwkeurig te besturen. De technische basis hiervoor is de hydrostatische aandrijving, die de kracht van de motor rechtstreeks op de aandrijfwielen overbrengt. Het rechter pedaal beweegt de truck vooruit, het linker pedaal achteruit. De aandrijfmotor werkt continu.
De maximale acceleratie wordt automatisch geregeld. Zodra de bestuurder zijn voeten van de pedalen neemt, komt de truck tot stilstand. Remmen is niet nodig. Omdat beide voeten voortdurend in contact zijn met de pedalen, krijgt de bestuurder altijd directe feedback over de beweging van de truck - het wordt een verlengstuk van zijn lichaam.
De perfecte ergonomische werkplek
Met vorkheftrucks en magazijntrucks van Linde MH vormen mens en machine één geheel. In alle typen heftrucks zijn de bedieningselementen zo gerangschikt dat de gebruiker ze altijd gemakkelijk, intuïtief kan bereiken. Ongeacht het model, de werkplek van de bestuurder is geoptimaliseerd voor het beoogde doel van de truck, of kan daaraan worden aangepast. Een voorbeeld hiervan is de platformheftruck Linde T 20 - T 25 SP. Dankzij de e-driver technologie van Linde kan deze comfortabel met één hand worden bediend. De bestuurder staat ontspannen in een hoek van 45° ten opzichte van de rijrichting en heeft rondom optimaal zicht op zowel de route als de lading.
Uniek bij Linde vorkheftruck is de draaibare bestuurderswerkplek. Hierdoor heeft de bestuurder perfect zicht, zelfs bij het achteruitrijden, zonder dat hij zijn rug of nek hoeft te draaien. De Linde Load Control zorgt voor nog meer comfort voor de bestuurder. Met behulp van twee joysticks die in de armleuningen zijn geïntegreerd, kan de bestuurder eenvoudig en nauwkeurig de werk- en hulphydrauliek van de vorkheftruck bedienen.
Voor maximaal rij- en bedieningscomfort en tegelijkertijd minimale fysieke belasting heeft Linde de innovatieve Linde Steer Control ontwikkeld. Een mini-stuur of joystick, die in een extra armsteun aan de linkerkant is geïntegreerd, vervangt het traditionele stuurwiel. Met het wegvallen van de stuurkolom en door de vermindering van de vereiste stuurbewegingen wordt de bestuurder minder fysiek belast én heeft hij een beter zicht op de vorken.
Gebruikersgericht ontwerp als ultieme leidraad
Ergonomisch ontwerp van industriële trucks en werkplekken voor chauffeurs zal ook in de toekomst een centraal element van de Linde-filosofie blijven. Maar net zoals de toenemende digitalisering de interactie tussen mens en machine verandert, verschuift het zwaartepunt van gebruikersgericht ontwerpen naar de gehele werkomgeving. De toekomstige taken variëren van het ontwerp van gebruikersinterfaces voor assistentiesystemen, bedieningselementen en softwareoplossingen, tot het gebruik van meer mobiele informatietechnologie ter ondersteuning van bestuurders en wagenparkbeheerders.