Voestalpine Polynorm BV stapt over op elektrotrucks
- Praktijkcase
- Automotive
Met de aanschaf van de nieuwe vloot benadrukt voestalpine Polynorm dat de keuze voor haar nieuwe heftrucks geen toevallige is geweest. De 29 Linde’s, variërend van de 2, 3.5 en 5 ton zijn zeer overdacht en nauwkeurig afgestemd op hun inzet. voestalpine Polynorm BV is één van de grootste leveranciers van plaatstalen en aluminium onderdelen voor de automotive en truck industrie in West-Europa. Grote merken als Daimler Mercedes-Benz, VW, Audi en BMW vertrouwen op de topkwaliteit en daarbij speelt intern transport een onmisbare rol.
Oogje in het zeil
“We hebben een vloot van circa 60 trucks en voor de helft hiervan liep het leasecontract af”, vertelt Jork Kist, Management Trainee en verantwoordelijk voor het gehele traject van de introductie van de nieuwe trucks en de verbouwing van het acculaadstation. “We streven in de algehele bedrijfsvoering allereerst naar maximale ontzorging. Daarnaast zochten we een alternatief voor enkele dieseltrucks en wilden we het aantal schades terugdringen. Motrac bood ons hiervoor de beste mogelijkheden.” De nieuwe overeenkomst loopt 72 tot 84 maanden, afhankelijk van het trucktype en het aantal beoogde draaiuren. Het Linde Connect registreert en communiceert de werkelijke inzet. Tevens zorgt het systeem voor de truckautorisatie doordat de chauffeurs inloggen met hun eigen bedrijfspas. Dankzij koppeling aan een schoksensor worden ook eventuele incidenten geregistreerd. “Het systeem helpt ons schades te reduceren en de inzet van de trucks beter te verdelen”, licht Jork Kist toe. “We hebben op voorhand al 9 eenheden kunnen besparen.”
Extra veiligheid
De vloot is grotendeels samengesteld op basis van uniformiteit voor een brede inzetbaarheid. Keuzeopties binnen de cabineuitvoering en lampconfiguratie zorgen voor een optimale fit. Nagenoeg alle trucks zijn voorzien van een Durwen vorkversteller, een luxe luchtgeveerde stoel en een opvallend oranje gordel. “Op die manier is vanaf een afstandje goed te zien of de gordel wordt gedragen”, legt werkvoorbereider Pim van Zanten uit die belast is met het dagelijks beheer. “Voor extra veiligheid hebben alle trucks BlueSpot, een instelbare nulpositie voor de mastneiging en opvallende waarschuwingsstickers rondom. Aangezien de totale vloot niet louter uit Linde trucks bestaat, is gekozen voor uniformiteit met een handgeschakelde rijrichting en niet voor het tweepedalensysteem.”
Energiegarantie
De verdeling naar drie gewichtsklassen: 2 ton, 3,5 ton en 5 ton is ook terug te zien in het nieuwe batterijlaadstation. Per truck type is één batterijtype gekozen en deze worden online bewaakt door het Enersys LifeNetwork. Het systeem geeft via het scherm aan de muur welke batterij van elk van de drie typen, als eerste aan de beurt is bij een batterijwissel (FIFO). Hierbij wordt de laadtoestand bewaakt zodat alle batterijen gelijkmatig worden ingezet. “We hebben het aantal accu’s nauwkeurig doorgerekend om tot een energiegarantie van 84 maanden te komen”, geeft Jork Kist aan. “Als we alle extra kosten afzetten tegen de kosten voor vroegtijdige batterijuitval door onjuist gebruik, dan verdient het systeem zich ruimschoots terug. Samen met de totale ontzorging rondom het batterijonderhoud geeft ons dat de rust en ruimte om ons te concentreren op onze eigen kernactiviteiten.”
Advies van een logistiek expert?
Vul het contactformulier in, en wij nemen binnen één werkdag contact met u op.