Veiligheid voorop bij distributeur Brenntag
- Praktijkcase
- Materials & Commodities
Om de continuïteit van de operatie te garanderen heeft Brenntag drie jaar na de ingebruikname van twee smallegangenmagazijnen een derde smallegangentruck aangeschaft. Kwaliteit en veiligheid staan voorop bij de distributeur van chemische producten, onder meer bij de keuze voor inductiegeleiding. Hans de Bakker, operations manager: “Daarmee kan een gangwissel eigenlijk nooit fout gaan.”
Veiligheid is een hot topic
Het staat op een groot bord naast de poort die toegang verschaft tot het terrein van Brenntag in de Botlek: het bedrijf heeft al 996 dagen geen bedrijfsongeval meer meegemaakt. “Veiligheid is voor ons het allerbelangrijkste”, vertelt operations manager Hans de Bakker. “Er vindt geen vergadering plaats waarbij veiligheid niet op de agenda staat.” Het belang dat Brenntag hecht aan veiligheid, heeft alles te maken met de aard van de activiteiten. Het bedrijf is ‘s werelds grootste distributeur van chemische producten.
Brenntag koopt de producten op grote schaal in, mixt of mengt ze als dat wenselijk is en verpakt ze in een vorm die voor klanten hanteerbaar is. Op de vestiging in de Botlek gaat het daarbij voornamelijk om oplosmiddelen, die bijvoorbeeld worden afgevuld in vaten, IBC’s of jerrycans. “Onze klanten kunnen bij de grote fabrikanten van die oplosmiddelen niet rechtstreeks 200 liter terpentine bestellen. Daarvoor kloppen ze bij ons aan”, licht De Bakker toe.
Twee smallegangen magazijnen
Veiligheid was een van de redenen waarom Brenntag voor de opslag van de verpakte eindproducten twee smallegangenmagazijnen bouwde. “De kans op schades is kleiner dan in een reachtruckmagazijn. De chauffeur van de smallegangentrucks gaat mee omhoog en ziet dus precies hoe hij zijn vorken in de pallets moet steken. Als je dat vanaf de grond met reachtrucks wilt doen, ben je bijna gedwongen om met camerasystemen te werken. Dat is niet handig en kost veel tijd”, vertelt De Bakker. Een andere reden is de hoge opslagcapaciteit van de smallegangenmagazijnen. Beide warehouses hebben een oppervlakte van 2.400 vierkante meter, zijn 13 meter hoog en bieden ruimte aan 4.400 pallets van het CP9-formaat: 114 x 114 cm. “Dat is zo’n beetje 40 % meer dan in een reachtruckmagazijn met dezelfde afmetingen zou passen”, weet De Bakker.
Extra truck
“We hebben een Europees inkoopcontract met Linde afgesloten. Behalve de smalle gangen trucks hebben we hier ook nog twee T20-elektropallettrucks, één E16- en drie E25 elektrische heftrucks van Linde rondrijden. Magazijnstellingen vallen daarbuiten, maar die hebben we toch bij MotracLinde gekocht. Zij konden een goede prijs afgeven. Daarbij zijn we vanaf het begin af aan goed geadviseerd door MotracLinde over de inzet van de trucks maar ook over de inrichting van het magazijn. Een totaaloplossing dus.” In de keuze voor Linde kan De Bakker zich volledig vinden. “Brenntag heeft bewust gekozen voor kwaliteit.
Bij de elektrische heftrucks hebben we na vijf jaar de tractiebatterijen vervangen. Die gaan zonder problemen nog eens vijf jaar mee.” Onlangs heeft De Bakker besloten om naast de twee bestaande smallegangentrucks nog een derde exemplaar aan te schaffen. De operatie in de Botlek is daardoor minder kwetsbaar geworden dan met twee machines het geval zou zijn geweest. “Als dan één machine kapot gaat, hebben we een probleem. Gaan ze allebei kapot, heeft Brenntag Nederland een gigantisch probleem. Onze klanten willen binnen 24 uur beleverd worden. Hoe krijgen we dan zonder een werkende machine een pallet van zeven hoog naar beneden?”
‘Het kan nooit fout gaan’
De nieuwe smallegangentruck heeft een hefvermogen van 1,5 ton en is net als de andere twee machines uitgerust met een batterij van maar liefst 930 Ah. Daardoor kan de truck twee shifts achter elkaar draaien. Met de bijgeleverde HF-lader kan de batterij binnen acht uur weer worden opgeladen. “We werken hier op dit moment van zes uur ’s ochtends tot half twaalf ‘s avonds. Een extra reden om een derde smallegangentruck aan te schaffen is de mogelijkheid om in drie shifts te gaan werken”, vertelt De Bakker.
Niet alleen De Bakker, maar ook de chauffeurs zijn blij met de machines. Het bedieningsgemak is groot, onder meer door de keuze voor inductiegeleiding. “Bij het wisselen van gang pakt de machine vanzelf de inductiedraad weer op. Dat werkt gemakkelijk en kan eigenlijk nooit fout gaan.” Wie weet gaat Brenntag ooit nog eens een stapje verder in de besturing van de smallegangentrucks. “Wat me aanspreekt is de mogelijkheid om ze onbemand te laten rijden”, droomt De Bakker hardop. “Maar goed, dat is hier voorlopig nog niet aan de orde.”
Advies van een logistiek expert?
Vul het contactformulier in, en wij nemen binnen één werkdag contact met u op.