Stille Linde AGV's zorgen voor rust bij Sylvaphane
Sensor tussen de vorken
Sylvaphane heeft de investering in AGV’s aangegrepen om de hele interne logistiek opnieuw onder de loep te nemen. Behalve het transport van de extruders naar het halffabrikatenmagazijn nemen de AGV’s ook het transport van de extruders naar het eindproductenmagazijn en van het halffabrikatenmagazijn naar de bewerkingsmachines voor hun rekening. Dat betekent dat de machines nu continu tussen vier hallen heen en weer rijden. Per dag verplaatsen ze zo’n 300 pallets. “Als je iets doet, moet je het goed doen. Wij zijn bij Sylvaphane voortdurend op zoek naar mogelijkheden om onze processen te optimaliseren. De halffabrikaten worden nu zo dicht mogelijk bij de verschillende bewerkingsmachines afgezet”, vertelt Kieneker. Tegelijk met de aanpassing van het intern transport is ook het verplaatste halffabrikatenmagazijn opnieuw ingericht. Net als het eindproductenmagazijn bestaat dit nu uit een smallegangenmagazijn waarin twee combitrucks van Linde de in- en uitslag verzorgen.
Opvallend is dat beide AGV’s ook tussen de vorken een veiligheidssensor hebben. Normaal gesproken heeft een AGV alleen in de rijrichting een sensor die nauwgezet in de gaten houdt of zich obstakels op zijn weg bevinden. “De reden is dat we negentig procent van onze producten automatisch wilden transporteren. Sommige rollen langer zijn dan een europallet, wat betekent dat de smallegangentrucks ze aan de lange zijde moeten oppakken en wegzetten. Consequentie is dat de AGV’s de pallets aan de korte zijde moeten oppakken. De sensor is bedoeld om de afstand tot de andere pallets te meten, zodat de rollen ondanks de wisselende lengte toch zo dicht mogelijk achter elkaar kunnen worden geplaatst. Elke centimeter telt. In de praktijk kunnen we nu rollen vervoeren tot een maximale lengte van 1600 mm.”
Rust in de operatie
In het voorjaar van 2013 zijn de AGV’s na een implementatieproject van drie maanden in gebruik genomen. Opvallend is de enorme rust in de operatie nu het heftruckverkeer grotendeels is vervangen door de twee stille krachten. Ondanks de aanvankelijke argwaan zijn ook de medewerkers nu enthousiast. De operators in de extrusiehal hoeven nauwelijks meer op een heftruck te zitten. Ze zetten alleen de rollen op de oppakplaatsen, scannen de locatie en het palletlabel en de AGV’s komen ze vanzelf ophalen. Kieneker is ervan overtuigd dat de investering in de AGV’s wordt terugverdiend, maar heeft niet uitgerekend wanneer. “Belangrijker dan de terugverdientijd is dat onze mensen nu meer bezig zijn met hun eigenlijke werk in plaats van heftruckrijden. Daarnaast staat nu één truck permanent op slot. Die hebben we niet meer nodig”, aldus de bedrijfsleider die terugkijkt op een geslaagd project. “De samenwerking met Motrac is prima verlopen. Ze hebben ons uitstekend geadviseerd bij de uitwerking van het project. En als er eens een probleempje is, wordt dat snel opgelost. Voordeel daarbij is dat het systeem van afstand goed te bewaken is. Zelfs ik kan thuis vanaf de bank via mijn iPad het proces precies in de gaten houden.”
Advies van een logistiek expert?
Vul het contactformulier in, en wij nemen binnen één werkdag contact met u op.