Nieuwe trucks voor Van Hessen
- Praktijkcase
- Food & Beverage
Vernieuwde vloot
Van Hessen beschikt over een vernieuwde vloot met zeven machines. Over de keuze van de leverancier hoefde logistiek manager Louis Jansens niet lang na te denken. “We weten wat we aan Linde hebben. Het is maar afwachten of we dat bij een ander ook hadden gekregen.” Anderhalf miljard meter. Dat is bij elkaar opgeteld de lengte van alle natuurdarmen die Van Hessen in een jaar tijd verwerkt. Het eindresultaat gaat naar worstproducenten over de hele wereld.
“Darmen kunnen in lengte variëren van 16 tot 30 meter, afhankelijk van de vraag of ze uit een schaap of varken komen. Geen enkele darm heeft over die hele lengte dezelfde diameter. Om aan de wensen van de klant te voldoen, sorteren wij de darmen op caliber (diameter) en kwaliteit. Elke worstsoort heeft immers een ander type darm nodig ”, vertelt Louis Jansens, logistiek manager bij Van Hessen. Dat sorteren vindt vanwege de traditie en de beschikbaarheid van voldoende gekwalificeerd personeel plaats in China.
Van Hessen koopt natuurdarmen in bij slachterijen uit de hele wereld en verscheept ze per container naar het Verre Oosten. Als ze daar verwerkt zijn, worden ze gedistribueerd naar klanten die eveneens over de hele wereld verspreid zitten. “Het enige wat we nog lokaal doen, is het ompakken van de darmen van vaten in emmers of kratten, wat de klant maar wil”, vertelt Jansens.
Zeven elektrotrucks
In de vestiging in Nieuwerkerk aan de IJssel werken 110 mensen. Zij zorgen ervoor dat alle grondstoffen die in Europa worden ingekocht voor veredeling naar China worden verscheept. Daarnaast fungeert de vestiging als distributiebedrijf voor de gesorteerde darmen die weer terugkomen uit China. “In onze koelcel hebben we ruimte voor een voorraad van 10.000 vaten.
Daarnaast verkopen we in de Benelux ook kunstdarmen, waarvoor we een magazijn met 1.000 palletplaatsen hebben”, vertelt Jansens. Voor de handling van al die darmen beschikt Van Hessen over een vloot van 7 Linde elektrische heftrucks: vier 2,5-tonners, drie 1,6-tonners en één 2-tonner. “De 2,5-tonners zetten we in voor de natuurdarmen, de 1,6-tonners voor kunstdarmen. Natuurdarmen zijn zwaarder dan kunstdarmen. Bovendien zitten natuurdarmen verpakt in vaten, waarvan er vier op één pallet staan. In onze koelcel staan die pallets twee hoog in blokopslag. Met die 2,5-tonners pakken we in één beweging twee pallets tegelijk.”
Geen andere trucks meer dan Linde's
Van Hessen rijdt al bijna 7 jaar Linde. De keuze voor dit merk werd destijds gemaakt door Arie Baauw, de toenmalige operationeel manager. “Ik had vanuit mijn verleden al heel goede ervaringen met Linde”, weet Baauw zich nog te herinneren. “Het is gewoon een van de beste trucks die er zijn. Ze zijn technisch goed, leveren weinig problemen op en zijn gemakkelijk te bedienen.” Met de eerste serie Linde-trucks heeft Van Hessen zes jaar gereden. Begin dit jaar werd een nieuw leasecontract gesloten en de complete vloot vervangen. Voordat het zover was, heeft Van Hessen alle A-merken weer opnieuw over de vloer gehad. “Uiteraard heb ik ook onze mensen naar hun voorkeur gevraagd. Zij moeten er tenslotte elke dag op rijden. Onze chauffeurs waren echter uiterst tevreden over de Lindes. Die willen geen andere truck”, weet Jansens.
Vijfenhalf jaar looptijd
Door de heftrucks te leasen heeft Van Hessen een stukje zekerheid verworven. “Dat leasecontract is inclusief onderhoud. We weten dus wat we elke maand kwijt zijn aan onze trucks. Bovendien zijn we verzekerd van een hoge inzetbaarheid. Als de trucks storingen vertonen, worden ze altijd op tijd gerepareerd. En als er eens een truck voor reparatie moet worden opgehaald – wat bijna nooit gebeurd - staat er direct een vervangende truck klaar.”
Het leasecontract heeft niet de standaard looptijd van 5 jaar, maar van 5,5 jaar. Dankzij dat half jaar extra betaalt Jansens het termijnbedrag dat hij voorafgaand aan de besprekingen in zijn hoofd had. “Over dat half jaar extra maak ik mij totaal geen zorgen. Die vorige trucks hebben ook zes jaar zonder problemen gereden.” Sinds een paar weken beschikt Van Hessen nog over een achtste Linde-truck die niet is geleased, maar gekocht. “Dat is een gebruikte machine. Die zetten we uit hygiënisch oogpunt alleen buiten in, maar die rijdt niet zo veel. Voor ons was het in dit geval voordeliger om te kopen.”
Bestand tegen zoute omgeving
Dat de vorige trucks het 6 jaar hebben volgehouden, mag gerust een wonder worden genoemd. Ze rijden namelijk rond in een bedrijf waar zout het belangrijkste conserveringsmiddel is. “De zoute omgeving tast materialen snel aan. Zelfs computerapparatuur in ons kantoor wordt hierdoor aangetast. Onze Linde-trucks zijn er echter tegen bestand”, heeft Jansens ervaren. De heftrucks zijn echter wel aangepast aan de omgeving. Zo is alle elektronica extra afgeschermd en zijn de plateaus op de trucks zodanig geconstrueerd dat er geen zout water op blijft staan. “Dat is ook een van de redenen om weer voor Linde te kiezen. We weten wat we aan Linde hebben. Het is maar afwachten of we dat ook hadden gekregen als we waren overgestapt naar een ander merk.”
Altijd snel en efficiënt geholpen
In de productie bij Van Hessen werken de mensen van 7 uur ’s ochtend s tot 4 uur ’s middags. Dat is dus ook de tijdspanne waarin de heftrucks in bedrijf zijn. De batterijcapaciteit is daarop afgestemd. “De 2,5-tonners maken meer rij-uren dan de 1,6- tonners. Die zijn dan ook uitgerust met een zwaardere tractiebatterij. De 2,5-tonners hebben een tractractiebatterij die 800 Ah levert, de andere trucks doen het met 600 Ah. Dat heeft Motrac allemaal berekend op basis van de historische gegevens, en die berekening klopt ook.” Jansens oordeelt dus positief over de relatie met Motrac. “Als je belt, wordt je altijd snel en efficiënt geholpen. Ik hoor nooit smoezen over hoe druk het wel niet is. Ze geven me het gevoel alsof ik hun enige klant ben. Als je dat hebt bereikt als leverancier, doe je het goed.”
Advies van een logistiek expert?
Vul het contactformulier in, en wij nemen binnen één werkdag contact met u op.