De nieuwe Reverse Assist Radar van Linde Material Handling (MH) beschermt mensen en voorkomt schade aan goederen en infrastructuur door bewegende én stilstaande objecten achter heftrucks te detecteren. Als er kans is op een aanrijding, remt het assistentiesysteem de truck zeer snel af tot stilstand. De oplossing zorgt voor een hoge productiviteit door situatiespecifiek ingrijpen en is per direct beschikbaar voor Linde heftrucks.
Tekst

"Meer dan de helft van alle ongelukken met intern transport gebeurt tijdens het achteruitrijden", zegt Fabian Zimmermann, Product Manager Safety Solutions bij Linde MH. Hierbij refereert Zimmermann naar beschikbare statistieken en benadrukt hij een risico dat vaak wordt onderschat. Een van de belangrijkste redenen van ongelukken is namelijk het beperkte zicht van de chauffeur naar achteren. "De dode hoek begint wanneer de zichthoek groter is dan 180 graden. Maar zelfs voor dat punt worden mensen en objecten achter de truck al niet zo goed waargenomen." De Linde Reverse Assist Radar is een op sensoren gebaseerd systeem, dat zowel bewegende als stilstaande objecten detecteert, die zich achter de truck in zijn rijpad bevinden.

Een groot voordeel van deze veiligheidsoplossing is het krachtige remvermogen bij gevaar. Als er een obstakel wordt gedetecteerd, remt de Linde Reverse Assist Radar de truck tot stilstand met een kracht tot 3 m/s2. Het remeffect wordt berekend op basis van de hefhoogte, rijsnelheid, stuurhoek en afstand tot het obstakel, zodat het altijd is aangepast aan de individuele rij- en gevaarsituatie. Verschillende lichtomstandigheden (zoals donkerte of juist heel fel licht) hebben geen invloed op de werking van het systeem. Als de Reverse Assist Radar een mogelijke aanrijding detecteert, grijpt het automatisch in en overschrijft het de rijopdracht. "Het systeem biedt waardevolle hulp, vooral in hectische situaties in het magazijn of wanneer onervaren heftruckchauffeurs achter het stuur zitten, wanneer materiaal verkeerd is geplaatst en zich in het rijpad bevindt of wanneer de chauffeur is afgeleid," legt Product Manager Zimmermann uit.

Tekst

Alleen noodsignalen

Bij gevaar waarschuwt het systeem de chauffeur met een reeks akoestische signalen. Als de truck is uitgerust met een optioneel 7'' display, krijgt de chauffeur bovendien een visuele waarschuwing en wordt hij gevraagd om het gebied achter de truck te controleren. Het detectiegebied is zo ontworpen, dat het standaard de achterste breedte van de truck beslaat, maar kan worden aangepast aan individuele vereisten. "Het systeem reageert alleen op obstakels in het gedefinieerde rijpad," vervolgt de productexpert. “Goederen of andere objecten die zich bijvoorbeeld in een blokopslagruimte rechts en links van het pad bevinden, zorgen er niet voor dat het systeem ingrijpt. Dit voorkomt onnodige verstoringen of onderbrekingen.”

Een ander voordeel van de Linde Reverse Assist Radar is dat deze kan worden gecombineerd met andere veiligheidsassistentiesystemen. "Om risico's in magazijnen te minimaliseren en gevaarlijke situaties met intern transport te voorkomen, kan het zinvol zijn om verschillende oplossingen te combineren," legt Fabian Zimmermann uit. Hieronder valt bijvoorbeeld de Linde Front Assist Camera, die is gebaseerd op kunstmatige intelligentie en detecteert gevaarlijke situaties met voetgangers wanneer de truck vooruit rijdt. Ook dit systeem remt de truck vervolgens af. "Onze verkooporganisatie biedt advies en ondersteuning, want het kiezen van de juiste oplossing hangt altijd af van de specifieke situatie ter plaatse." Goed om te weten is dat de Linde Reverse Assist Radar ook als retrofit oplossing beschikbaar is.