Veelzijdige stapelaars voor magazijn en productie
- 5 juli 2024
- Persbericht
- Producten en innovaties
"Bijna geen enkele andere productgroep in het intern transport is zo veelzijdig als de elektrische stapelaars," zegt Marc Castro, Product Manager Warehouse Trucks bij Linde Material Handling. Deze bewezen allrounders zijn inzetbaar voor een breed scala aan magazijntoepassingen. Ze stapelen en verplaatsen pallets in opslagruimtes en bufferzones en transporteren materialen naar productielijnen, slaan goederen op in schappen en halen ze eruit en helpen bij het bijvullen in supermarkten én ze kunnen ook worden gebruikt als werkbank. Ongeacht de toepassing is de wendbaarheid van de trucks cruciaal, omdat ruimte bijna altijd een probleem is - of het nu gaat om laadzones, smalle gangpaden of de lopende band. "Elke centimeter minder in trucklengte helpt de bestuurder om de lading sneller en veiliger op de plaats van bestemming te krijgen," legt productexpert Castro uit.
Flexibele inzetbaarheid
Daarom is tijdens de ontwikkeling bijzondere nadruk gelegd op de afmetingen van deze nieuwe stapelaars. "Ze behoren tot de meest compacte modellen in de hele concurrerende markt," benadrukt productexpert Marc Castro. De kortste versie van de Linde L10 B, uitgerust met een geïntegreerde Lithium-ion batterij en simplex mast, meet slechts 568 millimeter van het chassis tot het vorkenbord (l2-maat), met een draaicirkel van 1.420 millimeter. De modelserie is ook verkrijgbaar met een batterijschap en loodzuurbatterijen met een batterijcapaciteit van 200 Ah en 250 Ah, evenals lithium-ionbatterijen met een capaciteit van 3 kWh tot 6 kWh. Naast een breed scala aan verschillende laders kunnen de trucks optioneel worden uitgerust met een geïntegreerde Lithium-ion batterij, waarmee tussentijds laden bij elk stopcontact mogelijk is.
Maar dat is nog niet alles. "De nieuwe Linde stapelaars voldoen aan het doel: één truck voor alle denkbare eisen," benadrukt Linde Product Manager Marc Castro. Om dit mogelijk te maken zijn er vijf verschillende masttypes om de trucks aan te passen aan de individuele omstandigheden in het bedrijf van de klant. Daarnaast is er een groot aantal uitrustingsopties, wat ervoor zorgt dat de verkoopadviseurs voor elke toepassing een truck op maat kunnen configureren: de initiële heffing zorgt voor meer bodemvrijheid bij het rijden over oneffen oppervlakken en hellingen, terwijl de double stack versie het bijvoorbeeld mogelijk maakt om twee pallets tegelijk te vervoeren over langere afstanden. De Linde L10 - L12 AS breedspoorstapelaars met een hefvermogen van 1,0 en 1,2 ton zijn verkrijgbaar voor het vervoer van pallets met gesloten bodem of met speciale lastdragers.
Veiligheid, ergonomie en vlootbeheer bieden talloze voordelen
Om productief te kunnen werken, zijn twee dingen bijzonder belangrijk: maximaal bedieningscomfort en aangepaste veiligheidsuitrusting die de bestuurder, de lading en de infrastructuur beschermt. De typische asymmetrisch aan de linkerzijde gemonteerde dissel van Linde, die de bestuurder automatisch binnen de contouren van de truck houdt, heeft zijn waarde bewezen. De lange dissel houdt de bestuurder op veilige afstand van de truck bij snelheden tot 6 km/u. Het laagdoorlopende chassis draagt verder bij aan de veiligheid, omdat het voorkomt dat de voeten van de bestuurder onder de stalen constructie komen en bekneld raken. De 'actieve voetbescherming' is een nieuwe optie. Deze registreert contact en remt de truck vervolgens automatisch af. In een andere variant beweegt de truck actief weg van de bestuurder bij contact.
Linde Load Management is ook verkrijgbaar in twee versies. In de standaardversie bepaalt het systeem het gewicht van de lading op de vorken. In de uitgebreide versie wordt ook het restlaadvermogen in realtime bewaakt en wordt de bestuurder gewaarschuwd voor kritieke omstandigheden met visuele en akoestische waarschuwingssignalen. Als het gewicht het maximale laadvermogen overschrijdt, blokkeert het systeem de heffunctie en wordt verder heffen voorkomen. De rijsnelheid en acceleratie worden ook geregeld, afhankelijk van de hefhoogte, het gewicht van de last en de stuurhoek. Een andere belangrijke optie zijn netwerken met datatransmissie in beide richtingen. Dit maakt software-upgrades en diagnose op afstand "over the air" mogelijk en verhoogt de beschikbaarheid van de trucks.