Snel en moeiteloos orders verzamelen met de nieuwe Linde SA orderverzamelaar
De nieuwe Linde SA orderverzamelaar
'Follow-me'-functie
Een van de meest voorkomende processen in hoogbouwmagazijnen is het orderverzamelen aan één kant van het schap, waarbij een medewerker in een U-vorm door het gangpad loopt. Deze activiteit wordt ondersteund door de semiautomatische ‘Follow-me’-functie. Als de gebruiker stopt, stopt ook de orderverzameltruck, zodat de gebruiker de goederen direct van het schap op de pallet kan plaatsen. Als de gebruiker doorloopt, vervolgt de truck zijn rit. De gebruiker beweegt zich langs het schap en verzamelt de goederen zonder constant naar de bestuurdersplek op de truck terug te moeten lopen. De rit wordt vervolgd wanneer de werknemer een bepaald punt op de truck passeert en zo door de zogenaamde ‘virtuele muur’ loopt.
'Stop-and-go'-functie
Als de truck van beide kanten moet worden beladen, is de ‘stop-and-go’-functie ideaal. Hierbij rijdt de truck met constante snelheid door het gangpad en wordt vooruit gestuurd met een afstandsbediening, die de gebruiker idealiter aan zijn riem draagt. Zelf loopt hij heen en weer tussen de schappen achter de truck om goederen op te halen of neer te zetten. Een manier van werken die in kleinere magazijnen de voorkeur heeft. Ook hier is er voordeel: het is niet nodig om terug te lopen naar het bedieningsplatform en op en af te stappen.
Beide functies zijn gebaseerd op ultra-wideband radiotechnologie en kunnen tot op de centimeter nauwkeurig worden ingesteld. Aan het einde van het gangpad stopt het apparaat automatisch om botsingen met ander intern transport materieel te voorkomen. Door op te stappen, beëindigt de gebruiker de semiautomatische modus en beweegt hij/zij de truck handmatig naar het volgende gangpad.
Veiligheid voor alles
Aangezien een van de grootste zorgen over geautomatiseerde trucks de veiligheid is, rust Linde MH de orderverzameltrucks N20 SA en N20 C SA uit met een hoogwaardige veiligheidsscanner die mensen en andere trucks detecteert. De scanner, die onder op het chassis is gemonteerd, detecteert ook onverwachte obstakels en voorkomt aanrijdingen en ongelukken. Om schade aan stellingen te voorkomen en de gebruiker voldoende ruimte te geven om zijn werk te doen, houdt de truck een minimale afstand van 50 centimeter tot de stellingen aan.
Meetbare voordelen: 20 procent betere prestaties
Het semi-automatische orderverzamelen is uitgebreid getest. Onze eigen testen met werkcycli uit de praktijk hebben aangetoond dat de prestaties tot 20 procent kunnen worden verhoogd in vergelijking tot handmatig orderverzamelen. “De nieuwe optie moet zich over het algemeen binnen korte tijd terugverdienen dankzij de tijdsbesparing op de routes, het grotere gebruiksgemak en dus de hogere orderverzamelprestaties, en natuurlijk via dure fouten die nu voorkomen kunnen worden”, meldt Philipp Stephan.
Beide semiautomatische verzameltrucks streven ernaar om de afstanden die de medewerker maakt aanzienlijk te verkorten tijdens het orderverzamelen. Tegelijkertijd valt het vermoeiende op- en afstappen weg, waardoor het risico op ongevallen tijdens het verzamelen wordt verkleind. Dit heeft positieve effecten op het proces en op de productiviteit in het magazijn.