Sinds twee jaar stelt intralogistiek specialist Linde Material Handling (MH) nieuwe normen als het gaat om het aanbieden van krachtige, robuuste en mogelijk CO2-vrije elektrische vorkheftrucks die zicht kunnen meten met verbrandingstrucks. De innovatieve Linde X- en E-modellen zijn in dit opzicht de nieuwste voorbeelden. Deze toekomstgerichte trucks zijn nu verkrijgbaar met een capaciteit van 3,5 tot 5 ton. Ze zijn geschikt voor zelfs de meest veeleisende inzetten in de papier-, hout-, dranken- en chemische industrie, kunnen nauwkeurig worden geconfigureerd om aan de individuele eisen van een klant te voldoen én bieden de hoogste normen op het gebied van ergonomie en veiligheid, waardoor de productiviteit verder kan worden verhoogd. Beide series zijn per direct via Motrac te bestellen.
Tekst

"Elektrische trucks die de prestaties en het vermogen van een hydrostaat combineren met de dynamiek, flexibiliteit en emissievrijheid van trucks met een batterij - dat is kenmerkend voor Linde," stelt Björn Walter, Senior Product Manager Counterbalance Trucks. "We kunnen onze klanten dus een overtuigende combinatie van prestaties en duurzaamheid bieden," voegt hij eraan toe, en daarmee benadrukt hij dit als het belangrijkste unique selling point.

Tekst

E en X – het beste van twee werelden

Met de nieuwe Linde X35 - X50 modellen kunnen nu zelfs uitzonderlijk zware lasten van 3,5 tot 5 ton onder de meest uitdagende omstandigheden worden verplaatst met elektrische heftrucks. "Deze hogere gewichtsklasse is een belangrijke mijlpaal voor onze klanten, want het betekent dat de trucks ondanks dat er een grote last op de vorken ligt, wel aanzienlijke hellingen op en af kunnen rijden en toch voortdurend maximale capaciteit aankunnen. Bovendien zijn ze bestand tegen extreme hoeveelheden stof en vuil, omdat alle onderdelen zo zijn ingepakt, dat ze waterdicht en stofdicht zijn," aldus de senior productmanager, die de voordelen opsomt.

Deze krachtige prestaties worden bereikt door een nieuwe generatie motoren en een truckontwerp dat vanaf de basis is vernieuwd. De nieuwe trucks hebben krachtige SRM wisselstroom motoren; in de X-modellen zijn deze bovendien voorzien van permanente magneten. In combinatie met het efficiënte en robuuste koelsysteem voor de op de aandrijfas geïnstalleerde vermogensmodules, worden de efficiëntie en de energieprestaties van de motoren met maximaal vijf procent verbeterd. Dit systeem zorgt er ook voor dat de truck zelfs bij de meest veeleisende taken in meer ploegendienst maximaal inzetbaar is. En ook de door Linde MH ontwikkelde lithium-ion systemen leveren een flinke bijdrage aan de prestaties van de truck, doordat ze zeer veilig en schokbestendig zijn én een zeer goede afdichting tegen vuil en vocht hebben.

Terwijl de X-modellen geschikt zijn voor gebruik op oneffen terrein in buitengebieden, zijn de klassieke E-modellen geoptimaliseerd met speciale aandacht voor gebruik binnenshuis. De trucks dragen bij aan een hoog rijcomfort en zijn compact en wendbaar. Onder andere doordat de aandrijving van twee rijmotoren is voorzien, bieden ze een uitstekende grip en grote wendbaarheid. Hierdoor zijn de trucks perfect voor krappe ruimtes. Bovendien hebben de nieuwe modellen een combi-stuuras in plaats van de vroegere pendelas, waardoor de stuurwielen in de uiterste stand een cirkel maken en daardoor minder ruimte nodig hebben.

Elektrische heftruck Linde X35 - X50 binnen gebruik
Elektrische heftruck Linde X35 - X50 buiten gebruik
Tekst

Veiligheid en ergonomie

Ook in het ontwerp van de bestuurderswerkplek zijn veel van de ontwerpprincipes van de IC-variant overgenomen. Zowel de X- als de E-modellen bieden de chauffeur aanzienlijk meer ruimte en een beter zicht op de last en de omgeving. Elektronische hulpsystemen vergroten het gezichtsveld en informeren, waarschuwen of grijpen zo nodig in om mensen, trucks of andere voertuigen, goederen en de omgeving te beschermen. Een andere doorslaggevende verbetering van het rijcomfort wordt geboden door de ontkoppeling van de bestuurderswerkplek van de aandrijving en de mast. Om schokken op te vangen bij het rijden over dwarsliggers, geleiderails of oneffen terrein, zijn beide modellen voorzien van een elastomeer ringlager om de vooras. Dit vermindert merkbaar de belasting van de chauffeur. Last but not least zijn de modellen met grote capaciteit nu ook optioneel verkrijgbaar met de Linde Steer Control (LSC). In deze versie vervallen de stuurkolom en het stuur; in plaats daarvan is een ministuur of joystick geïntegreerd in de linkerarmsteun, waardoor de chauffeur nog minder wordt belast bij het besturen van de truck.

Tekst

Digitalisering zorgt voor toekomstige winstgevendheid en betere dienstverlening

De heftrucks van het 12XX-platform zijn de eerste voertuigen van Linde MH die volledig in een geïntegreerd netwerk af fabriek geleverd worden. Ze zijn standaard uitgerust met een geïntegreerde datatransmissie-eenheid waarmee relevante truckgegevens via WLAN of het mobiele netwerk naar de eigen IT afdeling van de klant of een beveiligde centrale cloudserver kunnen worden verzonden. Daar kunnen ze worden verwerkt in toepassingen zoals het Linde connect: fleetmanagement systeem of het Linde Truck Health Management servicesysteem. De gegevens vormen de basis voor bijvoorbeeld verbeterde inzet, voorspellend onderhoud en diagnose op afstand. Ook dragen ze bij aan een hogere beschikbaarheid en productiviteit van de truck. Bovendien kunnen software-updates op afstand of via de cloud worden geïnstalleerd en nieuwe connect-functies en truckfuncties worden geactiveerd. Zo blijven de trucks gedurende hun hele levenscyclus technisch up-to-date.