Linde lanceert nieuwe heftruck serie Xi; chauffeur de winnaar
Met de Xi-serie introduceert Linde na achttien jaar een opvolger van één van Europa’s meest verkochte heftrucks in het segment van 1,0 tot 2,0 ton - Artikel Warehouse Totaal
Radar voorkomt aanrijdingen
Radar voorkomt aanrijdingen
Veiligheid staat bij Linde hoog in het vaandel. De uitvinder van de blue spot heeft een nieuwe veiligheidsvoorziening geïntroduceerd: Linde Reverse Assist Radar. Het systeem bestaat uit een sensor die zowel bewegende als statische objecten achter de truck herkent en ingrijpt als een aanrijding dreigt. Ingrijpen betekent dat de heftruck razendsnel afremt met een vertraging van 3 m/s2, waar de meeste andere systemen volgens Linde niet verder gaan dan 0,7 m/s2.
Of de truck inderdaad zo snel tot stilstand komt, is de vraag. Het exacte remgedrag wordt automatisch geregeld en hangt af van onder meer de hefhoogte, rijsnelheid, stuurhoek en afstand tot het object. Het systeem stopt standaard op 30 centimeter afstand van het object, maar gebruikers kunnen dat aanpassen. Ook de breedte van het gebied dat de radar bewaakt, kan in stappen van 10 centimeter worden aangepast. Normaal gesproken detecteert de radar alleen objecten in de rijrichting van de truck, zodat pallets of dozen naast de rijweg niet voor verstoringen zorgen.
Kanttekening: de radar detecteert alleen objecten op kniehoogte. Een lege pallet die achter de truck op de grond ligt, wordt dus niet gedetecteerd.
Of de truck inderdaad zo snel tot stilstand komt, is de vraag. Het exacte remgedrag wordt automatisch geregeld en hangt af van onder meer de hefhoogte, rijsnelheid, stuurhoek en afstand tot het object. Het systeem stopt standaard op 30 centimeter afstand van het object, maar gebruikers kunnen dat aanpassen. Ook de breedte van het gebied dat de radar bewaakt, kan in stappen van 10 centimeter worden aangepast. Normaal gesproken detecteert de radar alleen objecten in de rijrichting van de truck, zodat pallets of dozen naast de rijweg niet voor verstoringen zorgen.
Kanttekening: de radar detecteert alleen objecten op kniehoogte. Een lege pallet die achter de truck op de grond ligt, wordt dus niet gedetecteerd.
Automatisering in de lift
Automatisering in de lift
Dat automatisering van magazijn sterk in de belangstelling staat, merkt ook Linde. De heftruckfabrikant die net als Dematic deel uitmaakt van de Kion Group, heeft dit jaar al 55 procent meer automatiseringsprojecten uitgevoerd dan vorig jaar. “Dit is een van de marktsegmenten waarin we toonaangevend willen zijn. We willen het meest uitgebreide productportfolio voor automatisering bieden, van kleine autonome mobiele robots (AMR’s) tot geautomatiseerde smallegangentrucks die hoger dan 15 meter reiken”, vertelt Pau Carrere, vice president sales & services business development bij Linde.
Op dit moment is Linde druk bezig met uitbreiding van het productportfolio. Volgend jaar verschijnen maar liefst vijf nieuwe automatisch geleide voertuigen (AGV’s) op de markt. Om bedrijven te helpen bij het zetten van de stap naar automatisering, is de Linde Warehouse Manager geïntroduceerd: een softwareapplicatie die kan worden gebruikt om conventionele hef- en magazijntrucks aan te sturen, maar ook om opdrachten aan AMR’s en AGV’s te verstrekken.
Op dit moment is Linde druk bezig met uitbreiding van het productportfolio. Volgend jaar verschijnen maar liefst vijf nieuwe automatisch geleide voertuigen (AGV’s) op de markt. Om bedrijven te helpen bij het zetten van de stap naar automatisering, is de Linde Warehouse Manager geïntroduceerd: een softwareapplicatie die kan worden gebruikt om conventionele hef- en magazijntrucks aan te sturen, maar ook om opdrachten aan AMR’s en AGV’s te verstrekken.
Tekst
Dit artikel komt is geschreven door Marcel te Lindert voor Warehouse Totaal - 12 november 2024