Met de Xi-serie introduceert Linde na achttien jaar een opvolger van één van Europa’s meest verkochte heftrucks in het segment van 1,0 tot 2,0 ton. Door het ontwerp volledig af te stemmen op de geïntegreerde lithium-ion-batterij, biedt de nieuwe truck niet alleen betere prestaties, maar ook meer bewegingsruimte en meer rijgemak.
Tekst

Elektrische heftrucks met een hefvermogen tot en met 2,0 ton vormen veruit het grootste marktsegment in Europa. Meer dan 60 procent van alle verkochte heftrucks met een elektromotor valt in dit segment. “Dit is de kurk waarop alle heftruckfabrikanten drijven. Ook voor ons is dit het belangrijkste marktsegment”, vertelt Torsten Rochelmeyer, die verantwoordelijk is voor de strategie en het productportfolio van Linde Material Handling.

In dit marktsegment was Linde de afgelopen jaren marktleider. Van het vorige model dat achttien jaar geleden is geïntroduceerd, verkocht de heftruckproducent uit Aschaffenburg meer dan 200.000 stuks. Er is Linde dus veel aan gelegen om van het nieuwe model een minstens zo groot succes te maken. Daarom heeft Rochelmeyer meer dan tweeduizend ervaringsdeskundigen laten ondervragen over hun wensen en eisen. Ook heeft hij vier weken lang workshops georganiseerd waarbij gebruikers het oude model van Linde en modellen van concurrenten konden uitproberen. De daarbij verzamelde inzichten hebben gediend als input voor de ontwerpers van het nieuwe model. “Zoveel marktonderzoek hebben we nog nooit gedaan”, lacht Rochelmeyer.

Geïntegreerde batterij

Het resultaat bestaat niet uit één, maar eigenlijk twee nieuwe modellen. De E-serie biedt gebruikers de mogelijkheid om de traditionele loodzuur-batterij te blijven gebruiken. Als ze klaar zijn voor een volgende stap, kunnen ze die zonder aanpassingen vervangen door een lithium-ion-batterij of – voor de waterstofliefhebbers – een brandstofcel. De E-serie is verkrijgbaar met een hefvermogen van 1,4 tot en met 2,0 ton.

Een stuk innovatiever is de Xi-serie, waarvan het ontwerp volledig is afgestemd op de geïntegreerde lithium-ion-batterij. Deze batterij is een stuk compacter dan de traditionele loodzuur-batterij en neemt dus minder ruimte in beslag. Omdat een lithium-ion-batterij geen dagelijks onderhoud nodig heeft, is het niet langer noodzakelijk om gebruikers toegang tot het batterijcompartiment te verschaffen. Dat heeft Linde in staat gesteld een heftruck te ontwerpen met meer comfort en ruimte voor de chauffeur. De opstap is niet alleen groter, maar ook 12 centimeter lager. De voetruimte is 30 procent groter, terwijl de cabine ook meer hoofdruimte biedt.
Ook het rijcomfort is verbeterd. Omdat de meer opengewerkte cabine biedt meer zicht naar voren, terwijl de draaicirkel bij de meest compacte modellen kleiner dan 3,0 meter. De Xi-serie is al verkrijgbaar met een hefvermogen vanaf 1,0 ton.

Alternatief voor diesel

In de zwaardere marktsegmenten heeft Linde al eerder X-modellen gelanceerd. Ze zijn ontwikkeld als alternatief voor heftrucks met een verbrandingsmotor die rijden op diesel, LPG of CNG. “Elektrische heftrucks bestaan al jarenlang, maar ze worden hoofdzakelijk binnen gebruikt. Natuurlijk kun je ze ook op het buitenterrein gebruiken, maar daar zijn ze niet voor gemaakt. De reden is dat de vloer buiten niet altijd even vlak is en dat loodzuurbatterijen niet goed tegen schokken kunnen. Ook houden elektrische heftrucks niet van vuil en stof”, legt Rochelmeyer uit. “Daarom zijn we vijf jaar geleden gestart met de introductie van X-modellen. Eerst voor het segment 2,0 tot 3,5 ton, daarna voor het segment 3,5 tot 5,0 ton. Nu volgt de derde stap met de introductie van de Xi-serie voor 1,0 tot 2,0 ton.”
De ingebouwde 90 volt lithium-ion-batterij moet de Xi-trucks de kracht geven die gebruikers gewend zijn van een verbrandingstruck. In korte tijd kunnen de trucks versnellen naar een topsnelheid van 20 kilometer per uur, terwijl de hef- en daalsnelheden naar eigen zeggen 20 procent hoger liggen dan gemiddeld in de markt. Volgens een onafhankelijke, door TÜV-gecertificeerde testprocedure ligt de productiviteit van de Xi-truck 11 procent hoger dan van zijn voorganger.

Radar voorkomt aanrijdingen

Radar voorkomt aanrijdingen

Veiligheid staat bij Linde hoog in het vaandel. De uitvinder van de blue spot heeft een nieuwe veiligheidsvoorziening geïntroduceerd: Linde Reverse Assist Radar. Het systeem bestaat uit een sensor die zowel bewegende als statische objecten achter de truck herkent en ingrijpt als een aanrijding dreigt. Ingrijpen betekent dat de heftruck razendsnel afremt met een vertraging van 3 m/s2, waar de meeste andere systemen volgens Linde niet verder gaan dan 0,7 m/s2.
Of de truck inderdaad zo snel tot stilstand komt, is de vraag. Het exacte remgedrag wordt automatisch geregeld en hangt af van onder meer de hefhoogte, rijsnelheid, stuurhoek en afstand tot het object. Het systeem stopt standaard op 30 centimeter afstand van het object, maar gebruikers kunnen dat aanpassen. Ook de breedte van het gebied dat de radar bewaakt, kan in stappen van 10 centimeter worden aangepast. Normaal gesproken detecteert de radar alleen objecten in de rijrichting van de truck, zodat pallets of dozen naast de rijweg niet voor verstoringen zorgen.
Kanttekening: de radar detecteert alleen objecten op kniehoogte. Een lege pallet die achter de truck op de grond ligt, wordt dus niet gedetecteerd.

Automatisering in de lift

Automatisering in de lift

Dat automatisering van magazijn sterk in de belangstelling staat, merkt ook Linde. De heftruckfabrikant die net als Dematic deel uitmaakt van de Kion Group, heeft dit jaar al 55 procent meer automatiseringsprojecten uitgevoerd dan vorig jaar. “Dit is een van de marktsegmenten waarin we toonaangevend willen zijn. We willen het meest uitgebreide productportfolio voor automatisering bieden, van kleine autonome mobiele robots (AMR’s) tot geautomatiseerde smallegangentrucks die hoger dan 15 meter reiken”, vertelt Pau Carrere, vice president sales & services business development bij Linde.
Op dit moment is Linde druk bezig met uitbreiding van het productportfolio. Volgend jaar verschijnen maar liefst vijf nieuwe automatisch geleide voertuigen (AGV’s) op de markt. Om bedrijven te helpen bij het zetten van de stap naar automatisering, is de Linde Warehouse Manager geïntroduceerd: een softwareapplicatie die kan worden gebruikt om conventionele hef- en magazijntrucks aan te sturen, maar ook om opdrachten aan AMR’s en AGV’s te verstrekken.
Tekst

Dit artikel komt is geschreven door Marcel te Lindert voor Warehouse Totaal - 12 november 2024