De ‘MATIC:move’ softwareoplossing van Linde Material Handling (MH) vereenvoudigt de implementatie en besturing van AGV’s aanzienlijk. Dit stelt bedrijven in staat om hun intralogistieke activiteiten sneller en kosteneffectiever te automatiseren. De software wordt nu ook gebruikt in de ‘Linde L-MATIC core’, een volledig geautomatiseerde stapelaar die in februari 2025 op de markt komt. De truck heeft een geïntegreerde lithium-ion batterij en is dankzij het compacte ontwerp zeer geschikt voor gebruik in kleine ruimtes binnen magazijnen en productieomgevingen.
Tekst

“Er is veel belangstelling voor automatiseringsoplossingen. Veel besluitvormers in bedrijven worden geconfronteerd met een aantal uitdagingen, zoals kortere levertijden in e-commerce, toenemende prijsdruk als gevolg van hoge energiekosten, steeds strengere duurzaamheids- en veiligheidsnormen en, niet in de laatste plaats, een tekort aan geschoold personeel. Tegelijkertijd zijn er bijna overal in de intern transport processen die zeer geschikt zijn voor automatisering,” zegt Pascal Kuster, Sales Trainer Automated Guided Vehicles bij Linde MH. “Aan de andere kant zorgen hoge kosten en arbeidskrachten voor aarzeling en terughoudendheid”, legt hij uit. “Linde MH pakt dit dilemma aan met de 'MATIC:move'-software, die kleine en middelgrote bedrijven in staat stelt om de efficiëntie in intern transport te verbeteren met geautomatiseerde magazijntrucks.”

Eenvoudige implementatie en planning

Het belangrijkste voordeel van de ‘MATIC:move’ software is dat het een eenvoudige planning en versnelde implementatie van geautomatiseerd intern transport mogelijk maakt. “Dit gaat zover dat een eenvoudig routetransport tussen twee punten in één dag kan worden opgezet,” zegt Pascal Kuster. Onderhouds- of servicewerkzaamheden kunnen worden uitgevoerd door getrainde servicemonteurs, zodat er geen speciale robotspecialisten nodig zijn. De truck navigeert door het gebied met behulp van reflectoren die op belangrijke punten in de infrastructuur worden geplaatst, zoals hoeken, ophaalpunten en opslaglocaties, evenals oplaad- en servicepunten. Om de software met gegevens te vullen, legt de geautomatiseerde magazijntruck de route af en genereert een digitale kaart van de magazijnomgeving. Vervolgens kunnen de ophaal- en afzetpunten voor de truck en de routes met slepen en neerzetten (“Drag and Drop”) op het computerscherm worden gepland.

De software is ontworpen voor kleinere vloten van hetzelfde type AGV’s, dat gestandaardiseerde ladingdragers gebruikt zoals europallets of palletkooien. Er is speciale aandacht besteed aan horizontaal transport in magazijnen, productie-, ontvangst- en verzendruimten. Daarnaast kan de software ook worden gebruikt voor gemengd verkeer met handmatig te bedienen intern transport en voetgangers. De oplossing biedt een aanzienlijk lagere initiële investering in vergelijking met andere systemen. “In veel gevallen is de terugverdientijd ongeveer twee jaar”, zegt Jan-Niklas Freund, Manager Automation Sales Steering bij Linde MH.

Nieuwe volautomatische stapelaar

De ‘MATIC:move’ software wordt al gebruikt in de Linde L-MATIC HD automatische stapelaar. De geautomatiseerde en handmatig bediende truck heeft een hefcapaciteit van 1,6 ton en een hefhoogte van 3,8 meter en is geschikt voor gebruik in magazijnen met brede gangen of voor de bevoorrading van smallegangen-toepassingen. De volgende truck die wordt uitgerust met de nieuwe softwareoplossing - de volledig geautomatiseerde ‘Linde L-MATIC core’ - wordt binnenkort op de markt gebracht. Dit compacte, baanbrekende model met een hefcapaciteit van 1,2 ton en een hefhoogte van 1,78 meter beschikt over een geïntegreerde lithium-ion batterij en heeft geen dissel. De truck kan door gangpaden met een breedte van minder dan 2,5 meter navigeren.

Om de veiligheid van de bestuurder te garanderen, is de Linde L-MATIC core standaard uitgerust met een 360° veiligheidszone en een noodschakelaar waarmee de truck met één druk op de knop van meerdere kanten kan worden stilgezet. Optionele veiligheidsvoorzieningen, zoals de Linde BlueSpot of de Linde Red Warning Lines, kunnen naar wens aan de truck worden toegevoegd. De batterij kan handmatig of automatisch worden opgeladen.

Tekst

Geleidelijke uitbreiding

Als het project complexer wordt of er plannen zijn voor een uitbreiding van de automatisering, kunnen klanten naadloos aansluiten op MATIC:move. Het uitgebreide assortiment magazijntrucks en de ‘MATIC:move+’ software, waarmee truckvloten tot 150 trucks kunnen worden geautomatiseerd, zijn beschikbaar om aan dergelijke behoeften te voldoen. De geavanceerde software is via gevestigde interfaces compatibel met een reeks bedrijfssystemen, waaronder magazijnbeheer, magazijnbesturing en enterprise resource planning-systemen (ERP). De mogelijkheden variëren van het visualiseren van de huidige status van de trucks, inclusief hun beschikbaarheid en gebruik, tot batterijbeheer.

“De schaalbaarheid van de software stelt ons in staat om elke klant de optimale oplossing te bieden, of het nu gaat om de implementatie van een brownfield toepassing in een bestaande faciliteit die in de loop der tijd is gegroeid of om een nieuwe greenfield ontwikkeling,” voegt Pascal Kuster toe. Bovendien kunnen bedrijven beginnen met een minimale investering en hun automatiseringsmogelijkheden geleidelijk uitbreiden.