Van den Broek Logistics heeft ruim dertig pallettrucks van verschillende merken, die hun dienst bewezen hadden, vervangen door Linde trucks. Deze worden vooral gebruikt voor het laden, lossen en cross-docken van alle vrachten. Daarbij waren de kwaliteit van de Linde trucks en serviceverlening van Motrac doorslaggevende selectiecriteria. Omdat het gebruik van alle pallettrucks via Linde Connect te monitoren is, worden ze tegenwoordig efficiënter ingezet en neemt het aantal schades af. Operations manager Gilion Janssen, inmiddels al ruim veertien jaar werkzaam bij Van den Broek Logistics, vertelt zijn ervaringen met Linde en Motrac.
Van den Broek Logistics T20 pallettruck
Van den Broek Logistics T20 pallettruck
Tekst

Van den Broek Logistics onderscheidt zich met kwaliteit en flexibiliteit al meer dan 50 jaar in de transportwereld. Met een vloot van ruim 80 trekkers, twee keer zoveel opleggers, 165 medewerkers en 35.000 m2 magazijncapaciteit verzorgen ze de opslag, handling en transporten voor klanten in vooral de maakindustrie en retail. “Onze grootste klanten zijn gevestigd in de omgeving van Helmond en Eindhoven, en daarvoor rijden wij veel ritten binnen een straal van 500 kilometer”, vertelt Janssen. “Wij hebben twee keer zoveel opleggers als trekkers, omdat wij bij de meeste klanten een oplegger neerzetten om te laden, en die bij het ophalen weer omwisselen voor een lege oplegger. En om de efficiency te verbeteren en de onderhoudskosten te verlagen - en ook door onze groei de afgelopen jaren - zijn wij alle verouderde trucks, van verschillende merken, gefaseerd aan het vervangen door elektrische Linde hef- en pallettrucks.

Tekst

Duurzaamheid, ergonomie, kwaliteit en veiligheid

Bij Van den Broek Logistics en Van den Broek Warehousing worden veel pallettrucks gebruikt voor het dagelijks laden, lossen en cross-docken van alle vrachten voor (warehouse)klanten, waaronder veel klanten in de voedingsindustrie. “Wij laden elke avond zo’n 25 tot 40 opleggers, terwijl er overdag tussen de 1.500 en 2.000 pallets uit ook zo’n vijftig opleggers worden gelost en verplaatst voor de tijdeijke opslag in ons magazijn of crossdock”, zegt Janssen. “Ons magazijn is ingedeeld in gescheiden compartimenten en alle werkzaamheden worden geregistreerd. Bij onze keuze voor het vervangen en standaardiseren van de pallettrucks waren duurzaamheid, ergonomie, kwaliteit en veiligheid de belangrijkste criteria. Duurzaamheid in het kader van onze certificering op de MVO Prestatieladder trede 3, ergonomie voor het welzijn van de medewerkers, kwaliteit omdat wij dat ook aan klanten leveren, en veiligheid eveneens in het belang is van onze mensen. Verder hebben de kennis, ervaring en serviceverlening van Motrac en het enkele weken kunnen testen van twee typen pallettrucks bijgedragen aan onze keuze voor Linde.”

Linde connect bij Van den Broek Logistics
Stellingen bij Van den Broek Logistics
Tekst

Beter inzicht in gebruik en onderhoud

Van den Broek Logistics is al enkele jaren bezig met het verduurzamen van haar logistiek materieel, waardoor de keuze voor elektrische pallettrucks vanzelfsprekend was. Verder willen ze alle beschikbare trucks zo efficiënt mogelijk kunnen inzetten en de kosten voor het benodigde onderhoud en herstellen van schades verlagen. “Wij hebben gelijk geïnvesteerd in Linde Connect om een beter inzicht te krijgen in het gebruik en benodigd onderhoud van alle trucks”, licht Janssen toe. “Onze medewerkers kunnen met hun persoonlijke toegangsbadge een truck starten, waardoor er automatisch wordt geregistreerd wie er wanneer op welke truck rijdt. Verder wordt er in combinatie met een schoksensor op alle trucks ook automatisch geregistreerd wie er een schade rijdt. Deze managementinformatie van Linde Connect helpt ons zowel de gebruiksefficiency te verbeteren als het benodigde onderhoud beter te plannen. Dat doen wij voor de eerstelijns werkzaamheden zelf in onze eigen werkplaats, terwijl Motrac twee keer per jaar de preventieve tweedelijns onderhoudsbeurten uitvoert.”

Van den Broek Logistics pallettrucks
Gilion Janssen
Operations manager, Van de Broek Logistics
“Wij hebben gelijk geïnvesteerd in Linde Connect om een beter inzicht te krijgen in het gebruik en benodigd onderhoud van alle trucks. Onze medewerkers kunnen met hun persoonlijke toegangsbadge een truck starten, waardoor er automatisch wordt geregistreerd wie er wanneer op welke truck rijdt. Verder wordt er in combinatie met een schoksensor op alle trucks ook automatisch geregistreerd wie er een schade rijdt."
Video thumbnail
Tekst

Prettige samenwerking

Bij Van den Broek Logistics en Van den Broek Warehousing rijden momenteel een twintigtal Linde T20 pallettrucks, zes T25 pallettrucks met lange vorken waarmee drie pallets tegelijkertijd te verplaatsen zijn, en zes T16’s. Deze worden op vijf bedrijfslocaties in Helmond gebruikt. Voor het onderhoud is deels een servicecontract afgesloten, terwijl extra werkzaamheden op nacalculatiebasis worden verrekend. Van den Broek heeft voor de trucks meer Linde producten en diensten afgenomen die een bijdrage leveren aan hun waarden omtrent duurzaamheid, ergonomie, kwaliteit en veiligheid. “Zo kunnen we in Linde Connect bijvoorbeeld de toegestane rijsnelheid instellen, en dat alleen ervaren medewerkers op de trucks met lange vorken mogen rijden en beginnende medewerkers nog niet”, vervolgt Janssen. “Verder zijn alle trucks uitgerust met Linde Speed Assist en Curve Assist om de veiligheid te vergroten en een geveerde bestuurdersplaat voor een beter rijcomfort. Terugkijkend op de gefaseerde leveringen en serviceverlening ervaren wij de samenwerking met Motrac als bijzonder prettig. Ze denken net als wij klantgericht mee over de beste oplossing en reageren snel als wij service nodig hebben.”

Tekst

Dit artikel is geplaatst in Warehouse Totaal, editie 28 februari 2023