Diesel is vaak te vinden in leidingen: als vloeistof dat er doorheen wordt getransporteerd of als ingrediënt in de productie ervan. Bij Gebr. Ostendorf GmbH in het Duitse Vechta draait het productieproces van hun kunststof buizen vrijwel 24/7. Daarom vertrouwt het bedrijf al jaren op robuuste diesel vorkheftrucks voor zijn buitenactiviteiten. Kan de nieuwe Linde Xi20 PH elektrische vorkheftruck dit hoge prestatieniveau bijhouden?
Tekst

Leidingen lopen door muren en kelders en onder tuinen en straten door. Hoewel ze daar een essentiële taak hebben, blijven de leidingen zelf meestal onzichtbaar, tenzij je een bezoek brengt aan de stad Vechta in de Duitse deelstaat Nedersaksen. In de buitenopslag bij Gebr. Ostendorf Kunststoffe GmbH zie je metershoge stapels buizen in allerlei maten, die het bedrijf levert aan loodgieters en de bouwmaterialenhandel.

“Ons bedrijf groeit al jaren en we leveren onze producten nu ook aan India”, legt Technical Operations Manager Uwe Fröhle uit. “Daarom draaien de machines in onze drie fabrieken hier de klok rond en hebben we zelfs twee ploegen van twaalf uur op zaterdag en zondag”, vervolgt hij. Het spreekt voor zich, dat het continue transport van goederen die van productie naar de tijdelijke opslag gaan en de bijbehorende laadlogistiek nogal veeleisend zijn.

Tekst

Zijn veeleisende buitenactiviteiten een no-go voor elektrische vorkheftrucks?

Overal buizen: bij Ostendorf geldt dit niet alleen voor de opslag- en laadruimtes, maar de oplettende kijker ziet ook buizen op de heftrucks. Meer specifiek, hun uitlaatpijpen.

Fröhles collega Marco Schillmöller zegt: “We gebruiken buiten uitsluitend Linde H20 D dieselmodellen. Onze werknemers gebruiken ze om de goederen bij de fabrieksdeur op te halen en naar de opslag- en laadruimtes te brengen. Er is een lange helling op deze route, dus onze heftrucks hebben een aanzienlijke hoeveelheid vermogen en uithoudingsvermogen nodig.” Het logistieke team van Ostendorf laadt tot 80 vrachtwagens per dag, wat betekent dat elke heftruck gemakkelijk 3.500 bedrijfsuren per jaar kan maken. Het is een extreem veeleisende omgeving, die ideaal lijkt voor de nieuwe topper in het vorkheftrucksegment, ook al heeft deze geen uitlaatpijp nodig.

Video thumbnail
Tekst

Elke centimeter van de Linde Xi is gericht op prestaties

“We zijn natuurlijk zeer vertrouwd met de eisen van Ostendorf dankzij het aantal jaren dat we al met hen samenwerken. Daarom hebben we onze klant kennis laten maken met de nieuwe Linde Xi elektrische vorkheftruck en zijn we begonnen met een uitgebreide praktijktest,” zegt Kai-Gerrit Fabel van Linde netwerkpartner Willenbrock Fördertechnik, gevestigd in de Duitse stad Bremen. Wat deze heftruck uniek maakt, waarvan het model van 2,0 ton sinds eind mei 2024 als prototype in Vechta wordt getest, is dat hij voor het eerst is uitgerust met een volledig geïntegreerde Li-ION-batterij, die samen met de krachtige 90 V-technologie en de recent ontwikkelde synchrone reluctantiemotoren uitstekende prestaties levert.

Linde Xi20 PH rijdt helling op
Linde Xi20 PH laadt pallets
Linde Xi20 PH met kunststof buizen
Ruime cabine van de Linde XI20 PH
Ergonomische bediening van de Linde Xi20 PH
Tekst

Waar topprestaties samengaan met de hoogste ergonomische normen

Het feit dat de batterij permanent geïntegreerd is, biedt ook andere ergonomische voordelen, bijvoorbeeld op het gebied van hoofd- en beenruimte. Michael Heying: “Je hebt veel ruimte en het voelt niet zo krap. Ik kan alles zien door de grote ramen, wat het laden van vrachtwagens veel gemakkelijker maakt. Ik ga 's avonds ook zonder dreunende hoofdpijn naar huis, omdat de heftruck zo stil is en de trillingen zo effectief worden geabsorbeerd.” Dit wordt deels bereikt door het dempingsconcept, dat elastomeerringlagers gebruikt om niet alleen de stuuras en het chassis, maar ook de mast en de aandrijfas van elkaar los te koppelen. Daarnaast heeft de Linde Xi20 PH bij Ostendorf een bestuurdersstoel met luchtvering. Het krachtige airconditioningsysteem met 2.500 watt verwarming en 3.500 watt koeling maakt het ergonomische pakket compleet. De hoge stabiliteit wordt bereikt door het lage zwaartepunt van de vorkheftruck dankzij de Linde pendelas.

Heftruckcauffeur bij Ostendorf
Michael Heying
Heftruckchauffeur en specialist magazijnlogistiek, Gebr. Ostendorf Kunststoffe GmbH
"Ik ben nu zelf 'een ouder model', dus het is echt een aangename verrassing als de instap groter en veel lager is dan normaal. Het maakt het gewoon gemakkelijker om in en uit de vorkheftruck te stappen."
Tekst

CONCLUSIE: deze elektrische vorkheftruck heeft wat nodig is om diesel te vervangen

Wanneer een elektrische vorkheftruck een taak overneemt die voorheen door een verbrandingstruck werd uitgevoerd, komt vroeg of laat de kwestie van het uithoudingsvermogen aan de orde. Tot nu toe heeft de proefimplementatie bij Ostendorf echter bewezen dat de Linde Xi20 PH over voldoende energiereserves beschikt, zelfs tijdens intensief non-stop gebruik. Werkplaatsmanager en operationeel coördinator Marco Schillmöller: “Afhankelijk van de werklast zit er aan het einde van een dienst nog 25-30 procent restcapaciteit in de batterij zonder tussentijds opladen.” Tegelijkertijd, voegt Technical Operations Manager Uwe Fröhle toe, sluit het volledig elektrische concept goed aan bij de duurzaamheidsstrategie van het bedrijf: “Natuurlijk willen we als leverancier onze ecologische voetafdruk geleidelijk verkleinen. En als een emissievrije elektrische vorkheftruck het werk net zo goed doet als een heftruck met verbrandingsmotor, de rijprestaties kloppen en onze mensen er zeer tevreden over zijn, dan kan ik me goed voorstellen dat de Linde Xi20 PH hier regelmatig wordt ingezet.”

Linde Xi20 PH bij Ostendorf
Tekst

Gebr. Ostendorf Kunststoffe GmbH

Sinds de oprichting van het bedrijf in 1973 heeft Gebr. Ostendorf Kunststoffe GmbH, met hoofdkantoor in Vechta, Nedersaksen, zich ontwikkeld tot een toonaangevende wereldwijde partner voor de loodgieters- en bouwmaterialenhandel. Als totaalleverancier levert het bedrijf zijn hoogwaardige buizen en vormdelen nu aan 50 landen over de hele wereld. Deze worden geproduceerd op drie verschillende locaties in Duitsland en nog eens zes in het buitenland. Voor zijn intralogistieke processen vertrouwt deze kunststofspecialist 100% op intern transport en automatiseringstechnologie van Linde Material Handling. De heftruckvloot van Ostendorf in de drie fabrieken in Vechta omvat in totaal zo'n 80 trucks.