Automatisering bij ebm-papst

Geautomatiseerde oplossingen voor gestandaardiseerde processen
“Kort nadat we in 2017 ons nieuwe verzendcentrum in Mulfingen-Hollenbach hadden geopend, begonnen we ons precies deze vraag te stellen”, herinnert Tobias Arndt, logistiek directeur bij ebm-papst, zich. Hetzelfde proces herhaalde zich immers keer op keer. Het familiebedrijf gebruikte al enige tijd geautomatiseerde oplossingen voor sterk gestandaardiseerde processen in de productiefaciliteiten en het magazijn met hoge stellingen. “Het leek dus voor de hand te liggen om iets soortgelijks te implementeren voor onze verzendlogistiek,” vervolgt Tobias. “Uiteindelijk is het zinvoller om onze, eerlijk gezegd, overgekwalificeerde heftruckchauffeurs in te zetten in een ander gebied van het bedrijf, voor taken waar ze meer waarde kunnen bieden.” Je hoeft geen diploma economie te hebben om de logica hierachter te begrijpen.

Een totaaloplossing vanuit Linde
De trucks van Linde hadden al eerder indruk gemaakt in hun productiehallen, magazijnen met smalle gangen en expeditie, dus toen het aankwam op het vinden van de juiste automatiseringsoplossing, wendde ebm-papst zich opnieuw tot hun vertrouwde leverancier, Linde netwerkpartner Hofmann Fördertechnik. Gevraagd naar zijn eerste vereisten, legt Tobias Arndt uit: “Een statische transportbandoplossing was voor ons geen optie omdat we de gang door de hal niet wilden opdelen.” Er is veel activiteit in het gebied rond verpakkingslijn 4 en de twee overdrachtspunten; heftruckchauffeurs en voetgangers gebruiken de route voortdurend tijdens de drieploegendiensten van het bedrijf. “We wilden ook geen grote aanpassingen doen, zoals het leggen van rails,” vervolgt hij. “De klant had een vrij duidelijk idee van wat hij niet wilde”, lacht Alessandro Zuccala, hoofd Intralogistiek bij Hofmann, die het ebm-papst-project begeleidde.
De eerste stap was het analyseren van de feiten en cijfers op basis van de belangrijkste doelparameters, zoals de vereiste transportvolumes per uur. Alessandro en zijn team gingen vervolgens over tot de proof-of-conceptfase, waarin ze hun voorgestelde oplossing - de geautomatiseerdeL-MATIC stapelaar van Linde - gedurende meerdere dagen testten op de locatie in Mulfingen.
“Die fase was echt belangrijk voor ons”, legt Markus Zink, de projectmanager voor ebm-papst, uit. “Het betekende dat we het idee in werking konden zien in ons eigen expeditiecentrum, niet alleen op papier of bij andere bedrijven.” Om apparatuur zoals reflectoren te vermijden, creëerden de applicatie-ingenieurs van Hofmann een digitale kaart van het magazijn, zodat de Linde L-MATIC's konden navigeren met behulp van vaste punten. Deze oplossing is ook praktisch, omdat de rijroutes later eenvoudig kunnen worden gewijzigd als de operationele eisen veranderen. De proof-of-conceptfase omvatte ook testritten met de meer dan 20 verschillende ladingdragers die in gebruik zijn op verpakkingslijn 4. “Sommige ventilatoren en motoren worden van de verpakkingslijn naar het overdrachtspunt voor het magazijn met hoge stellingen getransporteerd; andere moeten naar het overdrachtspunt voor directe verzending,” legt projectmanager Markus Zink uit. “Het was duidelijk dat onze oplossing aan beide gebruikssituaties moest voldoen,” vervolgt Alessandro Zuccala. Om dit te bereiken nam Hofmann-Fördertechnik de complexe taak op zich om de geautomatiseerde Linde L-MATIC stapelaars te programmeren met alle benodigde procesgegevens. Dit omvatte ook het verbinden van de Linde trucks met het interne SAP Extended Warehouse Management (EWM) systeem op het ebm-papst bedrijfsnetwerk. Markus Zink was erg onder de indruk: “Het was fantastisch hoe onze Linde netwerkpartner gewoon voor alles zorgde - de planning, de trucks en de softwarevereisten.”

Naadloze integratie
Sinds maart 2020 zijn er drie Linde L-MATIC's in gebruik bij ebm-papst. Keer op keer halen deze uiterst efficiënte trucks pallets van de transportband en vervoeren ze naar het gewenste overdrachtspunt, zonder enige menselijke tussenkomst. “Ons SAP EWM-systeem stuurt de trucks instructies nog voordat de pakketten het einde van de transportband hebben bereikt, wat betekent dat de trucks op tijd in positie kunnen komen”, legt projectmanager Markus Zink uit. Wanneer de trucks onderweg zijn, tonen ze aan weerszijden een duidelijke rode LED-waarschuwingslijn. Ze zijn ook uitgerust met Linde TruckSpot™die een grote gevarendriehoek op de vloer van de hal projecteert wanneer ze achteruitrijden. Markus Zink benadrukt graag het belang van deze functies: “Veiligheid moest onze topprioriteit zijn, omdat de trucks naast voetgangers en heftruckchauffeurs werken.” Om dezelfde reden zijn de Linde L-MATIC's ook aangesloten op een aparte combox, die in geval van brand in de hal een signaal rechtstreeks naar de trucks stuurt en ze tot stilstand brengt op een plek waar ze geen vluchtwegen blokkeren of de hulpdiensten hinderen.


Eenvoudige laadoplossing voor de L-MATIC
De L-MATIC's werken niet alleen naadloos samen met hun menselijke collega's, maar hebben ook een eenvoudige laadoplossing voor hun lithiumtitanaatoxide (LTO) batterijen. Zoals Markus Zink uitlegt: “Er is een nieuw laadstation met beweegbare contacten geïnstalleerd, waar de Linde L-MATIC's automatisch in kunnen dokken, bijvoorbeeld in de pauzes tussen ploegendiensten. Dit betekent dat de drie trucks gemakkelijk al onze shifts kunnen dekken, zelfs tijdens piekuren.” En als er een truck kapot gaat, staan de servicemonteurs klaar om te helpen”, bevestigt Alessandro Zuccala. Zijn gespecialiseerde team kan op afstand onderhoud uitvoeren aan de trucks, wat betekent dat ze gemakkelijk kunnen helpen bij softwareproblemen zonder dat ze externe experts hoeven in te schakelen. Voor logistiek directeur van ebm-papst, Tobias Arndt, “is dat echt een pluspunt”. Een ander pluspunt is dat de L-MATIC's de oorspronkelijk gevraagde capaciteit van 36 transportritten per uur ruimschoots overtreffen en op piekmomenten 50 ritten per uur halen met een beschikbaarheid van bijna 100%. In de woorden van Tobias zelf: “Dat noem ik nog eens efficiënt!”


ebm-papst Mulfingen GmbH & Co. KG
ebm-papst Mulfingen GmbH & Co. KG werd opgericht in 1963 en is sindsdien uitgegroeid tot 's werelds toonaangevende fabrikant van ventilator- en motorproducten. Het familiebedrijf heeft 29 productielocaties en 48 verkooplocaties over de hele wereld en biedt klanten uit een groot aantal verschillende industrieën energie-efficiënte oplossingen op maat, variërend van compacte, axiale en centrifugale ventilatoren tot blowers, pompen en complete aandrijfsystemen. Voor de logistiek op de hoofdlocatie in Mulfingen vertrouwt ebm-papst op de technologie en expertise van Linde Material Handling en netwerkpartner Hofmann Fördertechnik. Na het doorslaande succes van hun automatiseringsproject voor 2018/2019 is het bedrijf nu van plan om veel andere transportactiviteiten op de locatie in Mulfingen te automatiseren en ook op zoek te gaan naar mogelijkheden om op deze ervaringen voort te bouwen op de andere Duitse locaties in Landshut en St. Georgen.