Linde presenteert innovatie voor het compenseren van ongelijke vloeren
- 29 mei 2018
- Nieuws
- Producten en innovaties
Standvastig dankzij Active Stability Control
Een baanbrekende nieuwe ontwikkeling: Active Stability Control (ASC), het zeer snel reagerende hulpsysteem van Linde Material Handling, maakt smalle gangen trucks voortaan ongevoelig voor oneffenheden op de vloer. Deze innovatieve technologie maakt het mogelijk om snel en veilig tussen hoge stellingen door te rijden. Het slijpen van de vloer is daarmee verleden tijd.
De staat van de vloer speelt een cruciale rol in de intralogistiek. Dat geldt vooral in smalle gangen magazijnen, waar smalle gangen trucks met hefhoogten tot 18 meter rijden en waar de afstanden tussen truck en schap van nature zeer klein zijn. Hier kunnen zelfs oneffenheden van enkele millimeters ervoor zorgen dat de truck gevaarlijk gaat schommelen.
Voor gebruikers was dat al jaren een bron van ergernis: als de vloer niet de vereiste VDMA-kwaliteit had, moest hij óf voor vele duizenden euro's volledig egaal worden geslepen, óf moest de snelheid van de trucks worden verlaagd – allemaal met het oog op de veiligheid. Dit zorgde bij de klant voor een lagere overslagcapaciteit en ging uiteindelijk zelfs in tegen het oorspronkelijke doel, namelijk een hogere productiviteit.
De nieuwe technologie van Linde Material Handling is een revolutie voor dit soort werkzaamheden in het smalle gangen magazijn – en lost alle uitdagingen in één keer op. Active Stability Control (ASC) is een intelligente wisselwerking tussen mechanische en elektronische sensoren, waarbij de vloerstructuur permanent wordt afgetast. Wanneer het systeem op het rijtraject oneffenheden detecteert, zorgen de draagwielen onmiddellijk voor compensatie en voorkomen ze dat de truck zijdelings gaat schommelen. Daardoor blijft de truck continu veilig en stabiel rijden.
Gegarandeerd optimale prestaties
De voordelen van het hulpsysteem zijn baanbrekend: met ASC zijn er maximumsnelheden tot wel 14 km p/u en hefhoogten tot 18 meter mogelijk – en niet meer alleen op compleet gladde vloeren zoals die worden voorgeschreven door de VDMA-richtlijnen. Mits de veiligheidsafstand voldoende is, kan ASC tussen de linker en rechter rijstrook verschillen tot wel tien millimeter compenseren. Daarmee is een vloerkwaliteit conform de minder strikte eisen in DIN-norm 18202 (tab. 3, regel 3) voldoende, want zijwaartse schommelingen worden meteen gecompenseerd op de plek waar ze ontstaan. En daarmee is het voor de bestuurder mogelijk om snel en veilig te rijden.
"De nieuwe technologie is ook interessant voor klanten die in een gehuurde hal werken en die weinig aanpassingen kunnen doen aan de gesteldheid van de vloer", zegt Anna Keilbach, productmanager smalle gangen (VNA) bij Linde Material Handling. "Met ASC kunnen gebruikers de potentiële productiviteit van de Linde K volledig benutten." Maar ook bij nieuwe magazijnen loont het om de trucks uit te rusten met Active Stability Control, aldus Keilbach: "Zelfs nieuwe vloeren voldoen vaak niet aan de benodigde kwaliteitseisen. Dankzij ASC is deze ergernis binnenkort verleden tijd – in ieder geval bij onze klanten." De VNA-productmanager benadrukt echter dat deskundig advies ook hier zeer belangrijk is. "Onze netwerkpartners voeren op locatie een analyse uit en berekenen de optimale oplossing voor de klant. De specifieke omstandigheden op locatie geven altijd de doorslag."
Dynamic Reach Control
Met Active Stability Control maakt Linde Material Handling zijn portfolio van hulpsystemen voor optimale stabiliteit compleet. Een half jaar geleden presenteerde het bedrijf bij de marktintroductie van de nieuwe K-truck ook al Dynamic Reach Control (DRC), een oplossing die schommelingen van de mast vermindert bij het ophalen en opslaan van producten. De mast blijft stabiel en de goederen kunnen ook bij een maximale hefhoogte loodrecht worden opgeslagen, zonder dat de bestuurder hoeft te wachten tot de lading is gestopt met schommelen. Dit zorgt in vergelijking met de standaarduitvoering voor productiviteitsstijgingen tot wel 20%.