Linde Material Handling verlengt samenwerking met Robotics-ontwikkelaar Balyo met 10 jaar
2 juni 2017
Persbericht
Producten en innovaties
Tekst
Het Duitse Linde Material Handling en de Franse robotics specialist Balyo verlengen hun succesvolle samenwerking. Een tienjarig contract is ondertekend.
Het aantal geautomatiseerde warehouse-trucks is in de afgelopen jaren toegenomen. “Er komt een tijd aan waarbij de mens niet meer bezig is met herhalende taken, maar zich focust op hogere waarde creatie”, zegt Tobias Zierhut, Hoofd Management Warehouse Trucks bij Linde Material Handling.
De voordelen zijn duidelijk: gerobotiseerde trucks hebben geen pauzes nodig, ze werken altijd op gelijke snelheid en kwaliteitslevel en ze veroorzaken geen ongelukken.
Linde Material Handling werkt sinds 2015 samen met het Franse Balyo. Alle Linde warehouse producten zijn inmiddels beschikbaar in de geautomatiseerde variant. En de vraag op de markt neemt toe, aldus Zierhut: “We zijn de pilot fase voorbij en de eerste contracten met grote klanten verspreid over de wereld zijn gerealiseerd. Deze partijen voorzien we van geautomatiseerde heftrucks.” Volgens Zierhut zijn zelfgestuurde voertuigen, vooral in multi-shift operaties, de nieuwe norm. Vooral omdat ze de aanschaf snel terug verdienen.
Linde MH en Balyo zijn de technologische leiders in de industrie. Het gemakkelijke systeem waarmee de machine snel gereed is voor de productie en de goede indoor oriëntatie heeft klanten voor zich gewonnen. “We zijn er trots op de meest geavanceerde oplossingen met Linde te creëren. Onze technologie is niet afhankelijk van reflectoren, inductie kabels of magneten geïnstalleerd door het warehouse”, legt Fabien Bardinet, CEO van Balyo uit. Gedurende de installatie, wordt allereerst de ruimte waar de truck gebruikt wordt (meestal een warehouse) uitgetekend. Deze informatie wordt in de truck geladen. De truck kan zichzelf daarna door het warehouse oriënteren, gebruik makend van onzichtbare laser-gecontroleerde geo-navigatie.
De markt voor zelfsturende materiaalstromen groeit snel. “De verwachting is dat in 2025 bijna een vijfde van onze heftrucks geautomatiseerd zijn”, zegt Zierhut, verwijzend naar het feit dat in de laatste jaren de vraag meer dan verdubbeld is. Ook speelt een tekort aan gekwalificeerd personeel een rol: “Geautomatiseerde (hef)trucks maken het voor personeel mogelijk zich te focussen op veeleisende taken, in plaats van dezelfde herhalende processen”, aldus Zierhut.