De nieuwe generatie vorkheftrucks is volledig "connected" en klaar voor de toekomst
- 15 november 2019
- Nieuws
- Bedrijfsnieuws
De geheel nieuw ontwikkelde generatie heftrucks is gebaseerd op uitgebreide onderzoeksgegevens: bijna duizend vorkheftruckbestuurders en machineparkbeheerders uit 26 landen hebben in "Truck Clinics" urenlang voertuigen beoordeeld en hun wensen geuit, van het ontwerp van de opstap tot service toegankelijkheid. "Wij hebben aandachtig geluisterd naar onze klanten en hun commentaar doorgegeven aan onze ingenieurs", zegt Stefan Prokosch, Senior Vice President Productmanagement Industrial Trucks Counterbalance bij Linde Material Handling.
Die inspanningen hebben hun vruchten afgeworpen: "De nieuwe voertuigen ondersteunen en beschermen de bestuurder op nooit eerder geziene wijze; het zijn de meest kostenefficiënte trucks op de markt en dankzij de draadloze communicatie zijn de goederenstromen nu transparanter en nog productiever."
Klaar voor Industrie 4.0
Een belangrijke vernieuwing wordt gevormd door de standaard volledige connectiviteit. De relevante gegevens van het voertuig worden onder de hoogste veiligheidsnormen overgedragen naar een centrale cloudserver in West-Europa, waartoe klanten en verkooppartners toegang hebben. Omgekeerd kan men ook gegevens ontvangen en verwerken. Op die manier is het in de toekomst mogelijk software-updates "in the cloud" uit te voeren of functies zoals de weergave van lastgewicht in te schakelen. Stefan Prokosch: "In de toekomst zullen wij de heftrucks tijdens de gehele levensduur kunnen aanpassen aan de veranderende behoeften en eisen van de klant. Zelfs aan eisen die we ons nu nog niet kunnen indenken." De netwerkconnectiviteit levert nu al een duidelijk voordeel op voor het onderhoud: Truck Health Management, diagnose op afstand en predictive maintenance bevorderen de beschikbaarheid van voertuigen en verlagen de kosten.
Veiliger en productiever dankzij beter zicht
Een belangrijke vereiste voor het snel, precies en veilig afhandelen van goederen met een vorkheftruck is ongehinderd zicht rondom. Hier hebben de ingenieurs van Linde Material Handling een Eureka-moment beleefd: het gezichtsveld naar voren is ruim 20% verbeterd in vergelijking met het voorgaande model. Slanke A-stijlen en asymmetrische mastprofielen verruimen de blik nog verder waardoor de lading tot op de millimeter nauwkeurig kan worden weggezet. Dankzij het plattere contragewicht is het zicht naar achter ongehinderd; het dak van gewapend glas biedt maximaal zicht met de best mogelijke bescherming.
Ook zijwaarts is de zogenaamde weersbestendige cabine op de nieuwe Linde-modellen van de H20 tot de H35 geheel "doorzichtig" dankzij de volledig glazen deuren. Het "Protector Frame"-ontwerp met de neigcilinders boven en het lastdragende frame zorgen bovendien voor een stabiele mast en maximale resthefcapaciteit.
Wat betreft de veiligheid houdt Linde Material Handling zich aan "Vision Zero": Het aantal ongelukken moet op de lange termijn tot nul worden gereduceerd. Een visie waar MotracLinde zich volledig achter schaart. Optioneel verkrijgbare lichtoplossingen als LEDStripes en VertiLight, niet-verblindende verlichting, dragen bij aan deze visie. Bovendien helpen "slimme bijrijders" zoals de waarschuwings- en hulpsystemen Linde Safety Pilot en Linde Safety Guard, door het aanleveren van informatie aan de bestuurder, waardoor fouten en ongevallen kunnen worden voorkomen. De Linde Load Assist is nu op alle modellen standaard beschikbaar. Dit systeem wordt geactiveerd wanneer de lading de maximale hefcapaciteitsgrens nadert.
Techniek in dienst van de mens
De mens (bestuurder) is echter nog steeds de doorslaggevende factor bij intern transport. En hoe ergonomischer en veiliger de werkplek is, des te beter kan hij werken. Daarom is de nieuwe generatie vorkheftrucks van Linde ontworpen met de bestuurder als focus. De opstap is slechts 465 mm hoog en is ruim twee keer zo breed als vroeger. De bestuurder neemt plaats op een stoel met in totaal 12 verschillende zitstanden, van automatische gewichtsaanpassing tot een verwarmde, uiterst comfortabele stoel met afzonderlijk verstelbare rugleuning. Het bestuurderscompartiment biedt ruim 10 centimeter meer hoofdruimte; in de armleuning (Linde Load Control) zijn eveneens zelf te configureren schakelaars ingebouwd.
Alle vorkheftrucks zijn voorzien van een elektronische controlefunctie voor de veiligheidsgordel. Als de bestuurder de veiligheidsgordel niet sluit, gaat de vorkheftruck automatisch over op kruipsnelheid.
Uiterst duurzaam
Volgens Prokosch, hoofd productmanagement bij Linde Material Handling, blijft de verbrandingstruck in de nabije toekomst voor de meeste klanten de eerste keus vanwege de krachtige prestaties en eenvoudige bediening. "Daarom hebben we veel aandacht besteed aan de optimalisering van het brandstofverbruik, verbetering van de productiviteit en anderzijds op beperking van de uitstoot." Linde Material Handling is hierin geslaagd dankzij de moderne, onderhoudsvriendelijke industriële motor, het standaard ingebouwde roetfilter en de verdere verbetering van de Linde hydrostatische aandrijving. Prokosch vervolgt: "Onze eigen metingen hebben aangetoond dat onze vorkheftrucks in vergelijking met de concurrentie tot 30% zuiniger zijn en ook qua productiviteit ver voorliggen op de anderen. Daarom zijn ze over hun hele economische levensduur zelfs nog kostenefficiënter. Tegelijkertijd is op de grondstoffen bespaard en stoten ze minder schadelijke gassen uit."
Modulair ontwerp
Wat ontwerp betreft, wordt door de nieuwe serie ook een nieuw tijdperk ingeluid bij Linde Material Handling, namelijk het einde van de scheiding tussen de vormgeving van verbrandingstrucks en elektrische vorkheftrucks. Alle nieuwe vorkheftrucks met een laadvermogen van 1,2 tot 8 ton worden van nu af aan gebouwd op basis van een uniform modulair ontwerp.
"Wij willen onze klanten bij alle toepassingen gelijkwaardige voertuigen aanbieden, ongeacht het soort aandrijving," verduidelijkt Prokosch. Op die manier maakt Linde Material Handling het voor de klanten eenvoudiger om in de richting van duurzame aandrijvingen te bewegen. Er is een logische reden waarom heftrucks met diesel-, LPG- en CNG-motoren als eerste worden geproduceerd op basis van het nieuwe platformconcept: "Hiermee voldoen we aan de voor deze heftruckklasse geldende Europese emissienorm (Euro 5). Met de ontwikkeling van deze nieuwe heftruck, zijn we in staat om nieuwe normen te stellen voor de branche en zijn we voorbereid op alle toepassingen van industrie 4.0, zegt Prokosch. "En daar zijn we dan ook in geslaagd met dit recent gelanceerde model vorkheftruck."