Tekst

Linde presenteert nieuw omgevingscamerasysteem Surround View

Wanneer een voetganger in de "dode hoek" van een heftruck terecht komt, levert dat gevaarlijke situaties op. Want als de bestuurder deze persoon te laat of helemaal niet ziet, kunnen er al snel ongelukken gebeuren. Volgens de Duitse ongevallenverzekering (DGUV) had 44% van alle gemelde ongevallen met een heftruck in 2016 te maken met aangereden personen en vastzittende personen. Om te voorkomen dat dit soort situaties kunnen ontstaan, biedt Linde Material Handling vanaf nu een "Surround View"-systeem aan.

In de autobranche bieden diverse fabrikanten al zogeheten Bird View-oplossingen aan; videosystemen die helpen bij het inparkeren. Dit systeem bestaat uit meerdere camera's, waarvan de losse beelden via software worden samengevoegd tot één beeld. De boordcomputer plaatst vervolgens de contouren van het voertuig in dit beeld en laat het aan de bestuurder zien als virtueel perspectief.

Het "Surround View"-systeem dat Linde vanaf nu aanbiedt, gaat een stap verder. Ook hier is het beeld afkomstig van live-camera's rondom de heftruck, maar in plaats van één totaalbeeld worden er één beeld aan de voorkant, 2 beelden aan de zijkant en één beeld aan de achterkant weergegeven. Het grote pluspunt van deze oplossing is dat de camerabeelden in een verhouding van 1:1 worden weergegeven op een split screen, op de monitor bij de werkplek van de bestuurder. Dit voorkomt dat de delen waar de camera's elkaar overlappen, vervormd en onduidelijk worden weergegeven. Wanneer er iemand aanwezig is in het gebied waar 2 camera's elkaar overlappen, is die persoon dus ook op beide beelden zichtbaar.

Tekst

Veilig manoeuvreren

Wanneer de bestuurder vooruit rijdt, zijn standaard alle 4 de zichtgebieden op het display te zien. Wanneer de bestuurder achteruitrijdt, worden het beeld aan de achterzijde en de beelden aan de 2 zijkanten weergegeven. De bestuurder kan zo dus al in een vroeg stadium botsgevaar herkennen. En dat geldt niet alleen voor voetgangers rondom de heftruck; ook beschadigingen aan goederen, stellingen en de heftruck zelf kunnen dankzij het bredere zichtveld worden voorkomen.

Het extra zicht zorgt ook voor meer productiviteit. De bestuurder kan immers efficiënter, sneller en ergonomischer werken. Zo ziet hij bij het afzetten van goederen wat er vóór de vorken gebeurt – ook wanneer hij dit zelf door de lading niet kan zien. "De nieuwe optie wordt in eerste instantie aangeboden voor alle heftruckmodellen met een capaciteit vanaf 4 ton", zegt Frank Bergmann, productmanager heftrucks bij Linde Material Handling. Vooral in kleine ruimten en bij het manoeuvreren is deze optie volgens Bergmann een echte toevoeging: "Elke hoek rondom de truck wordt zichtbaar voor de chauffeur. En dat is vooral op plaatsen waar de ruimte beperkt is, of waar mensen en heftrucks elkaar vaak tegenkomen, doorslaggevend om veilig te kunnen werken."

Eén doel, een groot aantal maatregelen: het "Surround View"-systeem is opnieuw een oplossing waarmee Linde Material Handling het aantal arbeidsongevallen in de warehouses wil terugbrengen tot nul. Het bedrijf blijft hiermee trouw aan zijn veiligheidsconcept "Vision Zero. Safety in your world".